Nytt Byggavtal klart

Byggnads och Sveriges Byggindustrier (BI) har idag kommit överens om de sista delarna i byggavtalet som gäller löner och andra ekonomiska frågor. Därmed är parterna överens om ett nytt byggavtal.

Det känns bra att vi nu är överens om ett nytt avtal för Sveriges byggarbetare. Lönenivån är nu satt och tillsammans med tidigare överenskommelser om huvudentreprenörsansvar har vi kommit en bra bit på väg. Jag har stora förhoppningar om att expertgruppen som nu ska börja sitt arbete ska få fram bra lösningar. Målet är att arbetsgivarna tar ett ökat ansvar för underentreprenörerna, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm i en kommentar.

Nu har vi kommit överens om de ekonomiska delarna i avtalet vilket är positivt. Vi har fått med flera av våra krav och framförallt vill jag nämna att vi förtydligar arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön, säger Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin i en kommentar.

Bilaga: Det nya Byggavtalet i korthet

Kontaktuppgifter: