OS i Kina är över, kampen fortsätter inför VM i fotboll

Internationell sekreterare Christer Wälivaara 0702-25 41 44

2008-09-18

OS i Kina är över, kampen fortsätter inför VM i fotboll OS i Kina har knappt slutförts förrän vi riktar blickarna mot nästa stora idrottsarrangemang, fotbolls VM i Sydafrika 2010. Stora idrotts- arrangemang som OS eller VM kan inte genomföras utan att det finns idrottsarenor. Och de måste byggas av någon. Frågorna vi måste ställa oss är under vilka villkor dessa gigantiska arenor byggs? Hur ser arbetsmiljön ut för dem som bygger? Och vem tjänar pengarna?

- Vi sitter i våra tevesoffor, biter på naglarna och hejar fram det svenska landsslaget i fotboll. Våra fotbollspelare upphöjs ofta till hjältar. Men under vilka regler och arbetsförhållanden blir de spelets hjältar? Hur ser livet och arbetsvillkoren ut för de tusentals byggnadsarbetare som byggt de arenor fotbollshjältarna spelar på? Rent spel ska gälla för alla lag, även för lagen på arbetsplatserna, säger Byggnads internationella sekreterare Christer Wälivaara.

Vårt globala fack Bygg och Träarbetare Internationalen (BTI) driver kampanjen "Decent Work Beyond and After 2010" tillsammans med byggfacken i Sydafrika.

Kampanjen har som mål att se till att de som bygger arenorna organiseras i en fackförening och på det sättet kan ställa krav på starka kollektivavtal. Ingen ska behöva riskera sitt liv i byggandet av VM-arenorna.

Syftet med kampanjen är också att väcka uppmärksamhet och skapa debatt kring arbetarnas situation på arenabyggena världen över.

Massmedia inbjuds härmed till seminarium, Trade Justice is Possible - Decent Work 2010. Tid, Fredag 19 september, kl. 09.30-12.00. Lokal, Baltiska hallen, Malmö.

Bilaga: Schysta villkor – rent spel för alla lag. Om projektet Decent Work inför VM 2010 i Sydafrika.