Pressinbjudan - Byggnads lanserar bok om jobbtrafficking

2008-06-09

Pressinbjudan – Byggnads lanserar bok om jobbtrafficking Byggnads ordförande, Hans Tilly och författaren och tidigare chefredaktören för Byggnadsarbetaren, Håkan Olander, har skrivit en bok om ett högaktuellt samhällsproblem, jobbtrafficking. Pressen inbjuds till lanseringen av boken.

Tid: Tisdagen den10 juni, klockan 14.00.
Plats: Byggnads, Hagagatan 2, lokal Bygget.

- Många utländska byggnadsarbetare arbetar under slavliknande förhållanden. De saknar ofta det allra mest grundläggande arbetsskyddet, får inte ut sina löner, bor i utdömda lokaler och hotas av sina arbetsgivare om de talar med facket eller med svenska myndigheter. Detta är inget annat än utnyttjande av människor. Vi kallar det jobbtrafficking och likställer det med annan människohandel, säger Hans Tilly, ordförande i Byggnads med anledning av att han och Håkan Olander har skrivit en bok om det högaktuella samhällsproblemet.

JOBBTRAFFICKING - Så skapas en ny underklass Den här boken handlar om byggandets huvudpersoner. Speciellt om dem som kommer långväga ifrån.
De är välkomna. Och de är värda att behandlas som jämlikar. Ty vi är anhängare av idén om alla människors lika värde.
Men starka ekonomiska, juridiska och ideologiska krafter vill något annat: skapa och exploatera en ny underklass. Den importeras, inhyses primitivt, utsätts för livsfara på jobbet, diskrimineras ekonomiskt, tvingas uthärda fritiden i extremt torftiga miljöer och exporteras slutligen, ofta efter kort tid.
Vi vill inte ha ett kluvet Sverige. Därför har vi skrivit den här skriften.
(Ur Håkan Olanders och Hans Tillys förord)

Gratisex av boken kan beställas hos Åsa Kemkes på Byggnads, asa.kemkes@byggnads.se.