Pressinbjudan seminariet: Finns det någon som inte vill ha bättre koll?

Den ökande svarta arbetskraften riskerar att konkurrera ut seriösa företag. Byggbranschen har samtidigt ställt krav på regeringen att arbetsgivaren ska lämna in en skattedeklaration för sina anställda varje månad. Seminarium anordnas av Byggbranschen i samverkan (BBIS).

När:              måndagen den 2 juli

Tid:               Kl: 13.00 – 15.00

Var:               Wisby Strand, Congress och Event Gotland, Strandvägen 4, Visby

Rubrik: Finns det någon som inte vill ha bättre koll?

Den ständigt ökande svarta arbetskraften riskerar att konkurrera ut de seriösa företagen. Mot denna bakgrund har byggbranschen ställt krav på regeringen att arbetsgivaren ska lämna in en skattedeklaration för sina anställda varje månad. Skatteverket kan då vid stickkontroller snabbt se om antalet arbetare på byggarbetsplatsen verkligen överensstämmer med siffran som uppgetts. En majoritet i regeringen och riksdagen, fackförbundet och arbetsgivarna vill driva igenom denna lagändring. Undantaget är Centern, som menar att detta förslag kommer att öka byråkratin för småföretagen. Risken finns nu att Centerns ovilja att stödja lagförslaget mer kommer att stjälpa än att hjälpa småföretagen.

Medverkande:

Eva Fröjelin, GD Ekobrottsmyndigheten

Krister Jacobsson, tidigare chef för Polismyndigheten i Västra Götaland

Pierre Olofsson, vd Skanska Sverige

Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier

Johan Lindholm, ordförande Byggnads

Representant för skatteverket

Moderator: Alexandra Pascalidou

Byggbranschen i samverkan, som består av byggarbetsgivarna och byggfacken, tar avstånd från svartarbete och annan oseriös verksamhet inom byggsektorn. Vi vill skapa en byggsektor där företagen kan konkurrera på lika villkor och där kvalitet och utveckling står i centrum. De anställda ska ha säkra arbetsförhållanden. Branschens anseende ska stärkas för att attrahera framtida medarbetare. Oseriösa aktörer på alla nivåer och delar av branschen, såväl privatpersoner och anställda som företag, ska få svårt att agera inom sektorn. För att försvåra för oseriösa aktörer har BBIS lagt fast ett åtgärdsprogram – Krafttag mot svartarbete.

Kontakt:

Tor Enqvist
Pressekreterare för Ren Byggbrasch (och Byggnads)