Protester utanför riksdagen idag

Kontaktperson för Byggettans upprop Johan Lindholm, ordförande Byggettan 070-306 65 40

2007-05-13

Protester utanför riksdagen idag Idag tisdagen den 13 maj svarar arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin på interpellationer från flera av Byggnads riksdagsmän. Många socialdemokratiska riksdagsmän med Mona Sahlin i spetsen har ställt frågor till regeringen Reinfeldt om Lavaldomen. Mona Sahlin har bland annat ställt frågan vad Reinfeldt, under EU-toppmötet i juni, kommer att göra för att säkerhetsställa att den svenska modellen bevaras trots Lavaldomen.
Utanför riksdagen, mellan kl. 13.00-16.00, samlar Byggettan in namnunderskrifter till ett upprop för alla löntagare i Sverige. De som skriver under uppropet kräver att alla frågetecken ska vara borta innan riksdagen godkänner Lissabonfördraget och att: - Svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad.
- Rätten att ta till stridsåtgärder ska finnas kvar.
- Regeringen måste samverka med Svenskt Näringsliv och LO, TCO och SACO.

Mellan riksdagshusen och kanske i riksdagens plenarsal kommer byggnadsarbetare att protestera mot regeringens politik i Lavalfrågan. För mer information om Byggettans protester och upprop kontakta Johan Lindholm, ordförande Byggettan.