RÄTTELSE: Pressinbjudan seminariet: Hellre byråkrati än ekonomisk brottslighet

Byggbranschen i samverkan (BBIS) bjuder in till seminarium under Almedalsveckan. Den ökande svarta arbetskraften riskerar att konkurrera ut seriösa företag. Byggbranschen har samtidigt ställt krav på regeringen att arbetsgivaren ska lämna in en skattedeklaration för sina anställda varje månad.

När:              måndagen den 2 juli

Tid:               Kl: 13.00 – 15.00

Var:               Wisby Strand, Congress och Event Gotland, Strandvägen 4, Visby

Rubrik: Hellre byråkrati än ekonomisk brottslighet

Den ständigt ökande svarta arbetskraften riskerar att konkurrera ut de seriösa företagen.
Mot denna bakgrund har byggbranschen ställt krav på regeringen att bl.a. införa obligatorisk närvarokontroll på byggarbetsplatserna. En majoritet i regeringen och riksdagen, fackförbund och arbetsgivarorganisationer vill driva igenom denna lagändring. Undantaget är Näringsdepartementet som menar att förslaget kommer att öka byråkratin för småföretagen.

Medverkande: Eva Fröjelin, gd Ekobrottsmyndigheten, Krister Jacobsson, tidigare chef för Polismyndigheten i Västra Götaland, Pierre Olofsson, vd Skanska Sverige, Pia Bergman, nationell samordnare Skatteverket, Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier, Johan Lindholm, ordförande Byggnads.

Moderator: Alexandra Pascalidou.

Byggbranschen i samverkan, som består av byggarbetsgivarna och byggfacken, tar avstånd från svartarbete och annan oseriös verksamhet inom byggsektorn. Vi vill skapa en byggsektor där företagen kan konkurrera på lika villkor och där kvalitet och utveckling står i centrum. De anställda ska ha säkra arbetsförhållanden. Branschens anseende ska stärkas för att attrahera framtida medarbetare. Oseriösa aktörer på alla nivåer och delar av branschen, såväl privatpersoner och anställda som företag, ska få svårt att agera inom sektorn. För att försvåra för oseriösa aktörer har BBIS lagt fast ett åtgärdsprogram – Krafttag mot svartarbete.

Kontakt:

Tor Enqvist