Sänkt a-kasseavgift

2010-10-25

Sänkt a-kasseavgift Styrelsen i Byggnads och Målarnas gemensamma a-kassa har beslutat att sänka avgiften till a-kassan med 70 kr. Sänkningen kommer att ske i februari 2011.

– Vi ser en sjunkande arbetslöshet ibland våra medlemmar. Det är enormt glädjande. Då är det inte mer än rätt att vi också sänker avgiften till a-kassan, säger Johan Lindholm, vice ordförande i Byggnads och Målarnas gemensamma a-kassa.

– Vi är emellertid fortsatt väldigt kritiska till systemet som gör att en akademiker endast får betala ca 90 kronor i a-kasseavgift, medan en Byggnadsarbetare får betala ca 305 kr och en kulturarbetare över 400 kr i månaden. En medlem i a-kassan ska inte straffas för att man tillhör ett yrke med hög arbetslöshet, säger Johan Lindholm.

Tillsammans med den redan genomförda sänkningen av a- kasseavgiften på 50 kr kommer medlemmarna i Byggnads och Målarnas gemensamma a-kassa att få en sänkning av avgiften med 120 kr per månad, från 425 kr till 305 kr/mån.

www.byggnads.se

Taggar: