Smålänning får kulturstipendium från Byggnads

2009-06-08

Smålänning får kulturstipendium från Byggnads Sedan 1966 delar Svenska Byggnadsarbetareförbundet (Byggnads) ut ett antal kulturstipendier. Stipendierna delas ut för främjandet av en kulturell insats eller förkovran. I år delar Byggnads ut 220 000 kronor till stipendiater i litteratur, bildkonst, kulturvård, scenkonst och musik. I år går ett av stipendierna till gitarristen Pär Svensson från Tingsryd.

Stipendierna delas ut av Mona Sahlin under en ceremoni på Rönneberga kursgård den 9 juni, kl. 18.00.

Stipendienämnden består av: Mona Sahlin, ordförande, Christina Ohlsson, sekreterare, Gunilla Kindstrand, litteratur, Anders Berglund, musik, Jordi Arkö, bildkonst, Leif Hjelm, scenkonst, Thomas Gustavsson, 2:e ordf. Byggnads, övriga områden.

Bilder från stipendieutdelningen och på stipendiaterna går att ladda ner från Byggnads hemsida, www.byggnads.se, från ca kl. 19.00 den 9 juni.

PÄR SVENSSON, Tingsryd, 20 000 kronor Pär studerar för tillfället gitarr på Berklee College of Music i Boston. Han har tidigare arbetat som mycket omtyckt lärare i bl.a. Kulturskolan i Tingsryd. Pär är mycket intresserad av folkmusik och har en förmåga att göra genreöverskridande tolkningar på, enligt hans lärare, ett mycket förtjänstfullt sätt. Med extraordinära vitsord från sin amerikanska lärare tilldelas Pär Byggnads kulturstipendium om 20 000 kronor för att kunna fortsätta sin studier i USA.