Stockholmare får kulturstipendium från Byggnads

2009-06-08

Stockholmare får kulturstipendier från Byggnads Sedan 1966 delar Svenska Byggnadsarbetareförbundet (Byggnads) ut ett antal kulturstipendier. Stipendierna delas ut för främjandet av en kulturell insats eller förkovran. I år delar Byggnads ut 220 000 kronor till stipendiater i litteratur, bildkonst, kulturvård, scenkonst och musik. I år är det flera Stockholmare som får Byggnads kulturstipendier.

Stipendierna delas ut under en ceremoni på Rönneberga kursgård den 9 juni, kl. 18.00.

Stipendienämnden består av: Mona Sahlin, ordförande, Christina Ohlsson, sekreterare, Gunilla Kindstrand, litteratur, Anders Berglund, musik, Jordi Arkö, bildkonst, Leif Hjelm, scenkonst, Thomas Gustavsson, 2:e ordf. Byggnads, övriga områden.

Bilder från stipendieutdelningen och på stipendiaterna går att ladda ner från Byggnads hemsida, www.byggnads.se, från ca kl. 19.00 den 9 juni.

Stipendiater

Totalt antal sökande uppgick i år till 400 st.

Musik

FILIP DRAGLUND, Solna, 10 000 kronor Filip är trumpetare som för närvarande går sitt tredje år på Musikhögskolan i Malmö. Han har rönt stor uppmärksamhet som instrumentalist, bl. a. som solist med Bayerisches Symphonieorchester i München, erhållit priser och stipendier och fått mycket fina vitsord från sina lärare. Han behöver nu hjälp för att införskaffa ett nytt instrument och erhåller därför ett kulturstipendium från Byggnads om 10 000 kronor.

ANNA EINARSSON, Stockholm, 15 000 kronor Anna är tonsättare, sångerska samt live-elektronmusiker utbildad på Framnäs, Skurup samt Musikhögskolan i Stockholm. Hon är mycket produktiv och driver även ett eget skivbolag. Anna behöver stöd för sitt nya projekt - "Avtryck" - ett konst-och musikprojekt för barn som ska presenteras på internationella barndagen den 20 oktober i Uppenbarelsekyrkan samt Botkyrka konsthall. Anna tilldelas Byggnads kulturstipendium om 15 000 kronor för projektet.

Alexandra Nilsson, Skärholmen, 15 000 kronor Alexandra har gått kandidatutbildning i jazzkomposition på Musikhögskolan i Stockholm och studerar nu vidare inom en ny Mastersutbildning i filmmusik. Hon är verksam som komponist och trumpetare och har även studerat i Havanna på Kuba. Alexandra får genomgående höga vitsord från sina lärare. Hon vill nu utveckla den latinamerikanska delen inom sitt komponerande och behöver medel för studieresa till Peru och Colombia. Alexandra tilldelas därför Byggnads kulturstipendium om 15 000 kronor för detta ändamål.

Litteratur

KALLE HOLMQVIST, Enskede, 15 000 kronor Kalle Holmqvist, tilldelas Byggnads kulturstipendium om 15 000 kronor för hans arbete med en bok om häxprocesserna i Nordingrå 1675. Denna massförföljelse där framför allt kvinnor, men också män och barn oskyldigen avrättades, är än idag ett sårigt kapitel i historien och fortfarande vidhäftat av tabun.

Bildkonst

LINA HASKEL, Hägersten, 15 000 kronor Lina Haskel har i sin fotokonst ett vasst seende som fångar betraktaren och skapar intresse kring vardagliga ting och motiv. Lina Haskel får Byggnads kulturstipendium 2009 för sin bilddokumentär – Projekt Folkets Hus.

MIA MALMLÖF, Stockholm, 15 000 kronor Mia Malmlöf har ett rikt målarflöde och visar i sin konst på ett mycket personligt och inspirerande bildspråk. Mia Malmlöf får Byggnads kulturstipendium 2009 för sitt spännande måleri.

HANS PETERSON, Stockholm, 15 000 kronor Hans Peterson visar i sina skulpturala verk på en stark känsla för samspelet mellan formgestaltning i jätteformat och landskap. Hans Peterson får Byggnads kulturstipendium 2009 för sina monumentalprojekt och idéer kring Alris öga och Bureplatsen.

Scenkonst

ROBIN JONSSON, Stockolm, 10 000 kronor Robin, koreograf och dansare, är utbildad vid P.A.R.T.S. – Performing Arts Research and Training Studios i Bryssel. Robins koreografi får tankarna att associera till ungdomliga uttrycksformer i den virtuella världen. Robin får Byggnads kultur-stipendium för att kunna delta vid Prisma Forum i Mexico

CHRISTOPHER ENGDAHL, Stockholm, 10 000 kronor Christopher, koreograf och dansare, är utbildad vid Laban School of Contemporary Dance i London. Christopher har i sin koreografi ett mycket personligt och färgrikt uttryck, både när det gäller rörelsemönster och ljudbild. För att möjliggöra deltagande vid olika internationella festivaler får Christopher Byggnads kulturstipendium.