Tillsammans för en stolt byggbransch!

Idag lämnar Byggnads över våra krav inför avtalsrörelsen. Vi vill se en modern och framtidsinriktad byggbransch med ordning och reda – utan lönedumpning eller utnyttjande av arbetskraft. I yrkandena finns en tydlig låglönesatsning och krav på 3,2 procents löneökningar – en rättvis utveckling som det finns utrymme för.

- Byggnads vet vilken riktning vi vill att byggbranschen ska ta. Lika villkor för alla där kvinnor och män, nyanlända och ungdomar jobbar sida vid sida. Nu vill vi utveckla och vässa det verktyg vi fick i förra avtalsrörelsen, huvudentreprenörsansvaret. Då får vi en byggbransch våra medlemmar kan vara stolta över att jobba i, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Unga tjejer och killar som drömmer om att bli framtidens byggnadsarbetare måste få den chansen. Det har de inte idag då det är allt svårare att få en lärlingsplats. Därför ställer Byggnads krav på fler lärlingar på arbetsplatserna.

-  Företagen måste anställa fler lärlingar. Det krävs för att säkra återväxten av välutbildad arbetskraft utan att ställa grupper mot varandra, säger Byggnads avtalssekreterare Thorbjörn Hagelin.

Alla tjänar på en jämställd byggbransch – kvinnorna behövs! Byggnads kräver att arbetsgivarna tar sitt ansvar och tillsammans med oss arbetar för en förändring så att alla känner sig välkomna i branschen.

- Vi står inför en byggboom, då kommer vi behöva att rekrytera från hela befolkningen, inte bara halva, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Utöver kraven på ordning och reda, ökad jämställdhet och mångfald samt fler lärlingar är Byggnads avtalskrav i korthet:

1)      Utökad arbetstidsförkortning till 40 tim/år

2)      Stärka förtroendemannens ställning på arbetsplatsen

3)      Förbättra skyddsombudsutbildningen

4)      Stärka skyddet för den personliga integriteten

5)      Underlätta etablering av nyanlända byggbranschen med hjälp av BYN

För att läsa alla yrkanden, se bifogad fil.

I årets avtalsrörelse har Byggnads också gått fram med gemensamma krav i en 6F-samordning.

För att läsa 6F-kraven, se bifogad fil.

För mer information:

Johan Lindholm,