ByggPartner bygger 170 nya studentlägenheter i Uppsala

ByggPartner har skrivit kontrakt med Akademiska Hus AB om byggandet av 170 studentlägenheter i Rosendal, Uppsala.

Tilldelningen avser nyproduktion av studentbostäder i totalentreprenad. Projektet går under namnet Aquila och ska byggas i Rosendal, Uppsala. Totalt omfattar projektet 170 lägenheter med en sammanlagd yta om cirka 13 000 m2. Satsningen skapar ett campusnära boende i anslutning till Ångströmlaboratoriet och Biomedicinskt centrum (BMC) vid Uppsala universitet.

De nya bostäderna kommer att fördelas på en högdel om tolv våningar och en lågdel om sex våningar. Byggnaden kommer att ligga i Rosendal, som är den framväxande nya stadsdelen mellan Stadsskogen och Dag Hammarskjölds väg i Uppsala.

- Vi är mycket stolta och glada över att ByggPartner blir en del i den stora satsning som Akademiska Hus gör på nya bostäder för studenter och forskare i Uppsala. Det känns bra att vi kan vara med och stärka Uppsalas attraktivitet som studentstad, säger Gunilla Dahlstedt, regionchef för ByggPartners region Uppsala.

Planerad byggstart är under 2022 och färdigställande under 2024.

Kontraktssumman är 226 Mkr. Uppdraget går in i ByggPartners orderbok i kvartal 1 2022.

Skisser: Arkitema

Denna information är sådan som ByggPartner är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-03-07 15:00 CET.

Sture Nilsson
VD / Koncernchef
sture.nilsson@byggpartner.com

ByggPartner är ett renodlat byggföretag som verkar i Dalarna, Gästrikland, Mälardalen och Stockholm. I Dalarna är vi ett av de marknadsledande byggföretagen och i övriga geografier siktar vi på fortsatt expansion. Vi erbjuder Byggentreprenad, Byggservice, Ställningar och fallskydd och finns representerade i Avesta, Borlänge, Falun, Gävle, Hedemora, Stockholm, Uppsala och Västerås. ByggPartner har cirka 600 medarbetare. År 2021 omsatte vi cirka 2,3 miljarder kronor och hade en rörelsemarginal på 3,9%. ByggPartner är noterat på Nasdaq First North Premier och aktien handlas med kortnamn BYGGP. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser och kan nås på info@fnca.se eller 08-528 003 99.