Första spadtaget för klimatneutrala Villazero

Idag togs det första spadtaget för Villazero. Efter ett år av förberedelser och planering går nu projektet in i byggskedet.

Villazero är ett lokalt samverkansprojekt som ska resultera i ett av Sveriges första NollCo2-certifierade småhus. Huset byggs av ett lag bestående av enbart kvinnor. Spadtaget togs gemensamt av projektets initiativtagare Kristina Hansen, Structor Byggteknik Dalarna, Gabriella Hagman, Mondo Arkitekter Dalarna och Gunnar Jönsson, Fiskarhedenvillan samt Emma Eriksdotter från entreprenören ByggPartner.
- Vi är så stolta över att äntligen få sätta spaden i backen och köra igång med bygget! Vi har jobbat hårt med projektet i ett år och det är en dröm som går i uppfyllelse när vi ser att det blir verklighet av alla skisser och beräkningar vi gjort. Att dessutom få göra det med ett bygglag av kvinnor känns extra roligt, säger Gabriella Hagman, vd för Mondo Arkitekter Dalarna.

En viktig aspekt i projektet är, förutom den ekologiska hållbarheten, social hållbarhet där jämställdhet i byggbranschen får fokus.
- Villazero-projektet kommer att påverka byggbranschen till det bättre. Det kan vi se på den respons som projektet redan har fått. Att få arbeta med ett projekt som förenar hållbarhet och jämställdhet, två av branschens absolut viktigaste frågor, är en ynnest för ByggPartner, säger Johan Karlsson, entreprenadchef för ByggPartner.

Villazero är ett småhus som byggs i Borlänge. Huset ska bli helt koldioxidneutralt och certifieras enligt Svanen och NollCo2.Projektets syfte är dels vara en föregångare inom koldioxidneutralt byggande, dels att lyfta kvinnliga förebilder i byggbranschen. De tre initiativtagarna till Villazero är Fiskarhedenvillan, Structor Byggteknik Dalarna och Mondo arkitekter.
I samverkansprojektet bidrar även Women Building Sweden, Dalarnas Försäkringsbolag och Byggdialog Dalarna.

På bilden syns frv: Jan Bohman, kommunstyrelsens ordförande i Borlänge, Johan Karlsson, entreprenadchef på ByggPartner, Kristina Hansen, vd för Structor Byggteknik Dalarna, Gunnar Jönsson, vd Fiskarhedenvillan, Gabriella Hagman, vd Mondo Arkitekter.

För mer information:
Johan Karlsson, entreprenadchef
E-post: johan.karlsson@byggpartner.com

ByggPartner är ett renodlat byggföretag som verkar i Dalarna, Gästrikland, Mälardalen och Stockholm. I Dalarna är vi ett av de marknadsledande byggföretagen och i övriga geografier siktar vi på fortsatt expansion. Vi erbjuder Byggentreprenad, Byggservice, Ställningar och fallskydd och finns representerade i Avesta, Borlänge, Falun, Gävle, Hedemora, Stockholm, Uppsala och Västerås. ByggPartner har cirka 460 medarbetare. År 2020 omsatte vi cirka 1,9 miljarder kronor och hade en rörelsemarginal på 3,7%. ByggPartner är noterat på Nasdaq First North Premier och aktien handlas med kortnamn BYGGP. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser och kan nås på info@fnca.se eller 08-528 003 99.