Årets samtliga Bygmastipendiater utsedda

Inte mindre än 14 avgångselever – spridda på åtta av landets gymnasieskolors Bygg- och anläggningsprogram – har i samband med skolavslutningen belönats med 2015 års upplaga av Bygmastipendiet. I år var det hela åtta skolor som kunde överraska några av sina studenter.

Pengar, ära, diplom och verktygsväskor; det ska kännas stort att utses till Bygmastipendiat. Solen, rektorer, platschefer och inte minst stipendiaterna själva har skinit i kapp i samband med skolornas ceremonier. Alla stipendiater har fått sin stund i rampljuset då rektor läst upp en personlig motivering för var och en av dem.

Bygma anslår 10 000 kronor per skola, som en jury fritt får fördela mellan 1-2 elever. Sex skolor valde i år att dela pengarna jämnt mellan två elever, medan två skolor, Kista gymnasium och Luleå gymnasieskola, valde att ge hela summan till en elev.

Det pratas mycket om behovet av samarbete mellan skola och näringsliv, men färska undersökningar visar att gymnasieungdomar saknar information från arbetsgivare och att arbetsplatsbesök är säll­synta. Ett kontinuerligt samarbete har etablerats mellan skolorna och Bygma, där eleverna bjuds in till studiebesök och kundmöten, för att få ta del av och lära sig om nya material, metoder och maskiner. Bygma kan därtill bistå stipen­diaterna med kontakter för framtida praktik och arbete.

– Inte minst i ljuset av de undersökningar som visar att ungdomar anser sig sakna kontakt med och information från arbets­givare, känns vårt samarbete med skolorna klockrent, säger Urban Johansson, vd Bygma.

Skolornas tidigare stipendier har uteslutande belönat de mest högpresterande eleverna, så rektorer och bygglärare uppskattar speciellt möjligheten att med Bygmastipendiet få belöna någon som har kämpat och lyckats prestera bra, trots att hen har kämpat i uppförsbacke.

2015 års Bygmastipendiater:

Hahrska gymnasiet, Västerås: Rasoul Husseini & Adam Enterkrans (5 000 kr var)

Kaplanskolan, Skellefteå: Hampus Holm & John Nilsson (5 000 kr var)

Kista gymnasium: Mohamed Mohamed Abdulkadir (10 000 SEK)

Luleå gymnasieskola: Ludwig Ingerskog (10 000 SEK)

Sundsvalls gymnasium: Sara Löwenstein & Joakim Bergkvist Källberg (5 000 kr var)

Rekarnegymnasiet, Eskilstuna: Alexander Axelsson & Oscar Wallin (5 000 kr var)

Strömbackaskolan, Piteå: Björn Morin & Sofie Sjögren (5 000 kr var)

Örnsköldsviks gymnasium: Robin Thunberg & Lucas Norlin (5 000 kr var)

Utdrag ur några av årets motiveringar:

”Trots motgångar har du alltid ett stort leende på läpparna. Du har en inre styrka att finna nya vägar när det ser svårt ut.”

”Under din tid i Sverige har det inte alltid varit problemfritt. Dock har du hanterat motgångar på ett sätt som många jämnåriga kamrater inte skulle ha klarat av.”

”Lyhörd, intresserad och mycket plikttrogen har varit dina ledord genom all tre år. En hunger att alltid vilja lära mer har hela tiden funnits för dina ögon.”

”Du är verkligen ett föredöme för din inriktning, trä. Du har visat prov på att vara både kreativ och självständig.”

”Du har dessutom visat en både kamratlig och pedagogisk sida när du har haft ansvar för arbeten tillsammans med andra målerielever. Du har satt färg på tillvaron!”

Bygmastipendiet: Bygma anslår i år totalt 80 000 kronor, 10 000 kronor per skola; en summa som en jury inför varje läsårsavslutning fritt får fördela mellan 1-2 avgångselever. Eleverna kan själva söka stipendiet, men det går också att nomi­nera någon. Sökanden ska ha utmärkt sig genom ett fint studieresultat, eller genom att ha gjort en anmärkningsvärd uppryckning eller prestation under sin skolgång och därmed visat att det är möj­ligt att vända en nedåtgående spiral. Sedan starten 2014 har tre skolor tillkommit och stipendiet delas i år ut på: Hahrska gymnasiet, Västerås, Kaplanskolan, Skellefteå, Kista gymnasium, Stockholm, Luleå gymnasieskola, Luleå, Rekarnegymnasiet, Eskilstuna, Strömbackaskolan, Piteå, Sundsvalls gymnasium, Sundsvall, samt Örnsköldsviks gymnasium, Örnsköldsvik. Fler skolor kan tillkomma framöver.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Urban Johansson, vd Bygma Gruppen AB, 070-432 35 30, ugj@bygma.se

Presskontakt:Susanne Isberg, 070-536 07 35, susanne.isberg@bygma.se

Bygma Gruppen AB är ett dotterbolag till den danska byggmaterialkoncernen Bygma Gruppen A/S. Koncernen har cirka 2 100 anställda, fördelat på 100 anläggningar i Norden, och omsätter cirka 5,5 miljarder DKK. I Sverige består Bygma Gruppen AB av 16 anläggningar, som tillsammans omsätter cirka 1 miljard SEK.