Bygma kliver av Interpares

Bygghandeln Bygma lämnar Interpares, den frivilliga inköpsorganisation som man tidigare tillhört. Bygma Gruppen AB har under den senaste perioden expanderat och tiden är nu mogen för bygghandeln att stå på egna ben.

Ett medlemskap i fackhandelskedjan Interpares gör det bland annat möjligt för landets många fristående byggvaruhus att tillsammans förhandla med ledande leverantörer och därmed erbjuda kvalitetsprodukter till bra priser.

- Samarbetet med Interpares har varit bra för båda parter, säger Urban Johansson, vd för Bygma, vars primära målgrupp är de professionella hantverkarna. Vi har under en lång period haft bra tillväxt och på senare tid gjort flera stora förvärv. Det har blivit dags för oss att stå på egna ben.

Bygmas strategi framöver är att löpande upprätta nya samarbetsavtal med strategiska partners, samt att fortsätta expansionen. Samarbetet med leverantörer ska stärkas ytterligare, och det finns potential att utveckla säljprocesser och logistikfunktioner. Därtill finns möjlighet till fler synergier inom Bygmakoncernen.

Nuvarande samarbete avslutas per den 31 december, 2014.

Bygma har anläggningar på följande orter: Stockholm (5 st), Luleå, Lycksele, Eskilstuna, Piteå, Skellefteå (2 st), Sundsvall, Umeå, Vindeln, Västerås och Örnsköldsvik.

Urban Johansson, vd Bygma Gruppen AB, 070-432 35 30, ugj@bygma.se

Bygma Gruppen AB är ett dotterbolag till den danska byggmaterialkoncernen Bygma Gruppen A/S. Koncernen består av 98 anlägg­ningar fördelat i hela Norden, med 2 100 anställda. I Sverige finns 16 anläggningar. Bygma Gruppen AB omsätter cirka 850 MSEK och har som mål att bli ett marknadsledande bygghandelsföretag med produkter och service för den professionella bygg- och hantverkssektorn.

Urban Johansson, vd Bygma Gruppen AB