Bygma Örnsköldsvik levererar OrganoWood till Länsstyrelsen

Bygma Örnsköldsvik levererar under våren cirka 6 500 löpmeter av det miljövänliga, röt- och flamskyddade virket OrganoWood till Länsstyrelsen i Västernorrland. Virket används i upprustningen av gästhamnsanläggning och vandrarhem i Trysunda naturreservat, i hjärtat av Höga Kusten*. Länsstyrelsen har satsat extra pengar för att kunna välja ett miljövänligt alternativ. Upprustningen ingår i EU-projektet Skärgård i Världsklass.

Det modifierade trallvirket från OrganoWood är inte bara behandlat för att stå emot röta, utan är även flamskyddat. Tack vare en speciell metod där kiselbaserade ämnen binds till träfibrerna kan virket placeras i väder och vind utan att behandlingens effekt försvinner. Trallvirket är helt fritt från biocider och tungmetaller och råvaran är speciellt utvald nordisk fura. Virket, som är naturfärgat, får med tiden en vacker silvergrå nyans. Ytan är hård och fin och bidrar till trallens långa livslängd.

- Miljöfrågor har hög prioritet när vi genomför byggnationer i naturskyddade områden och OrganoWood tror vi mycket på. Det är ett miljövänligt material som dessutom klarar hårt slitage och det blev därför vårt självklara val, säger John Granbo, förvaltare av skyddade områden, Länsstyrelsen i Västernorrland.

Tack vare sina unika egenskaper används OrganoWood ofta på just väder- och slitagemässigt utsatta byggnationer; trädäck, altaner och andra uteplatser där traditionell tryckimpregnerad trall annars används. Det blir samtidigt allt vanligare att OrganoWood används också för andra ytor där ett bra röt- och flamskyddat trä är intressant, så som vindar, källare, sporthallar och entrépaneler i flerfamiljshus. För väggar med brevlådor kan ett flamskyddat virke vara helt avgörande för brandsäkerheten.

- Vi är väldigt glada. Bygma började leverera OrganoWood i juli förra året och nu börjar kunderna få upp ögonen för det, säger Magnus Häggström, platschef Bygma Örnsköldsvik.

- Det här är ett virke som kommer starkt. På sikt tror vi att det kan komma att konkurrera ut lärken, som hittills har varit det främsta, lite mer exklusiva, alternativet till vanlig trätrall, säger Urban Johansson, vd Bygma Gruppen AB.

I juli 2012 slöt Bygma Gruppen AB och OrganoWood ett avtal och OrganoWoods produkter återfinns nu på Bygmas 13 anläggningar runt om i Sverige, från Stockholm upp till Luleå.

För ytterligare information, kontakta:
Magnus Häggström, platschef Bygma Örnsköldsvik
070-279 75 76, mhm@bygma.se
Urban Johansson, vd Bygma Gruppen AB
070-432 35 30, ugj@bygma.se
John Granbo, förvaltare av skyddade områden, Länsstyrelsen 070-289 17 69, john.granbo@lansstyrelsen.se
Jens Hamlin, säljare, OrganoWood
072-250 21 79, jens.hamlin@organowood.com

* anläggningen invigs lördagen den 15 juni, i närvaro av landshövding Bo Källstrand.

Bygma Gruppen AB är ett dotterbolag till den danska byggmaterialkoncernen Bygma Gruppen A/S. Koncernen består av 93 anläggningar fördelat i hela Norden, med 2 100 anställda. I Sverige finns 13 anläggningar. Bygma Gruppen AB omsätter cirka 850 MSEK och har som mål att bli ett marknadsledande bygghandelsföretag med produkter och service för den professionella bygg- och hantverkssektorn.