De första Bygmastipendiaterna utsedda

I vintras instiftade Bygma ett stipendium för elever som går sista året på Bygg- och anläggningsprogrammet på fem av landets gymnasieskolor. Nu har alla ”premiärstipendiater” äntligen belönats!

Pengar, ära, diplom och verktygslådor; det ska kännas stort att utses till Bygmastipendiat. Solen, rektorer, platschefer och inte minst stipendiaterna själva har skinit i kapp i samband med skolornas stipendieceremonier. Alla elever har fått sin stund i rampljuset då rektor läst upp en personlig motivering för var och en av dem.

- Det känns kanon att ha fått lämna över stipendiet till två elever som båda har gjort väldigt bra ifrån sig under sin tid hos oss och som vi verkligen hoppas väljer att stanna i branschen. Vi har många duktiga elever och fler skulle ha kunnat få det. Men nu är det så att bara två kan få det, säger Stefan Andersson, rektor Kaplanskolan, Skellefteå.

Bygma anslår 10 000 kronor per skola, som en jury fritt fått fördela mellan 1-2 avgångselever. När stipendiet nu delades ut för allra första gången var det totalt nio elever som belönades. Fyra skolor valde att dela de 10 000 kronorna jämnt mellan två elever, medan en skola, Örnsköldsviks gymnasium, valde att ge hela summan till en elev.

Själva ceremonierna har sett något olika ut. På Kista gymnasium delades Bygmastipendiet ut redan till Valborg, då Stockholmsskolorna av tradition har mösspåtagning. På övriga skolor delas stipendierna ut i samband med, eller dagarna före, sommaravslutningen.

Skolor och utbildningsförvaltningar har varit mycket positivt inställda till stipendiet. Rektorer och bygglärare uppskattar tillfället att få belöna elever som gjort extra bra ifrån sig. Men det är möjligheten att, i enlighet med statuterna, belöna någon som har kämpat och lyckats prestera bra, trots att hen kanske kämpat i uppförsbacke, som lyfts fram som extra positivt. Skolornas tidigare stipendier har uteslutande belönat de mest högpresterande eleverna.

2014 års Bygmastipendiater – de första Bygmastipendiaterna någonsin:

Kaplanskolan, Skellefteå: Martin Forslund och Rebecca Markström (5 000 kr vardera)

Kista gymnasium, Stockholm: Henrik Johansson och Erik Donné (5 000 kr vardera)

Luleå gymnasieskola: Petter Henriksson och Simon Myrestam (5 000 kr vardera)

Sundsvalls gymnasium: Thomas Håkansson och Oskar Killander (5 000 kr vardera)

Örnsköldsviks gymnasium: Dennis Granlöf (10 000 kr)

Fler bilder finns: susanne.isberg@visuellpr.se

Läs mer: bygma.se/bygmastipendiet

Bygma Gruppen AB är ett dotterbolag till den danska byggmaterialkoncernen Bygma Gruppen A/S. Koncernen består av 98 anlägg­ningar fördelat i hela Norden, med 2 100 anställda. I Sverige finns 16 anläggningar. Bygma Gruppen AB omsätter cirka 850 MSEK och har som mål att bli ett marknadsledande bygghandelsföretag med produkter och service för den professionella bygg- och hantverkssektorn.