Tydlig nedgång i andelen bostadsrenoveringar

Under 2018 sjönk andelen bostadsägare som valde att renovera eller bygga till sina bostäder signifikant. Däremot ligger andelen som uppger att de planerar att genomföra renoveringar eller ombyggnationer inom den närmaste treårsperioden oförändrad. Åtminstone om man får tro bostadsägarnas egna prognoser. Det visar årets Bygmabarometer, som tagits fram av undersökningsföretaget YouGov.

YouGov har för byggmaterialkoncernen Bygmas räkning för sjätte året i rad intervjuat drygt 1 000 personer som äger sitt boende. Av årets Bygmabarometer framgår att andelen bostadsägare som valde att renovera sin bostad under året sjunkit signifikant jämfört med föregående år. Minskningen gäller både de som valt att anlita en hantverkare (en minskning med 5 procentenheter), liksom de som själva valt att renovera eller bygga till (även här en minskning med 5 procentenheter).

Däremot verkar bostadsägarna inte ha reviderat sin prognos för framtiden. Där är andelen som uppger att de har för avsikt att vidta renoverings- eller om-/tillbyggnationsarbeten inom de närmaste tre åren fortsatt oförändrad jämfört mot tidigare år.

– 2018 har varit ett år som präglats av stor osäkerhet på bostadsmarknaden och därmed även för byggindustrin. Förutom inbromsning av nyproduktion, har det varit en minskad omsättning av befintliga bostäder och därmed färre renoverings- och ombyggnationsarbeten. Detta då många renoveringsarbeten av befintliga bostäder sker i samband med försäljning respektive vid inflyttning. Det är glädjande att se att bostadsägarna ändå tycks optimistiska framåt och inte har sänkt sina förväntningar, även om det naturligtvis fortsatt är ett osäkert läge, kommenterar Urban Johansson, vd för Bygma AB.

De renoveringar alternativt nybyggnationer som svenska husägare främst planerar för inom den närmaste treårsperioden är ytskiktsrenoveringar (50%), följt av att lägga nya golv (36%) samt att renovera badrum eller kök (33% respektive).

Fakta om undersökningen:

Bygmabarometern genomförs av det globala undersökningsföretaget YouGov. Under september 2018 genomfördes sammanlagt 1008 CAWI-intervjuer med ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor i åldern 25-74 år, som äger sin bostad och/eller fritidshus. Denna grupp utgör 69% av Sveriges befolkning.

Carl Evedius, marknadschef och presskontakt Bygma, 08-519 425 24, ces@bygma.se

Bygma AB är ett dotterbolag till den danska byggmaterialkoncernen Bygma Gruppen A/S. Koncernen består av cirka 100 anläggningar fördelat i hela Norden, med cirka 2 100 anställda. I Sverige finns 17 anläggningar, som tillsammans omsätter 1,2 miljarder SEK.

– 2018 har varit ett år som präglats av stor osäkerhet på bostadsmarknaden och därmed även för byggindustrin. Förutom inbromsning av nyproduktion, har det varit en minskad omsättning av befintliga bostäder och därmed färre renoverings- och ombyggnationsarbeten. Detta då många renoveringsarbeten av befintliga bostäder sker i samband med försäljning respektive vid inflyttning. Det är glädjande att se att bostadsägarna ändå tycks optimistiska framåt och inte har sänkt sina förväntningar, även om det naturligtvis fortsatt är ett osäkert läge.
Urban Johansson, vd Bygma