70 000 Covidtester levererade i Stockholm av Cabonline

Sedan ett halvår tillbaka har Taxi Kurir och Sverigetaxi tillsammans med andra taxikollegor i uppdrag att förse Stockholmsregionens sjukvårdspersonal och allmänhet med hemtester för Covid-19. Nu är trycket så stort att Region Stockholm pausat möjligheten att göra nya beställningar av tester ett par dagar. Sedan starten i maj fram till nu har mer än 270 000 PCR-tester utförts i regionen varav hela 70 000 har hanterats genom transporter av Taxi Kurir och Sverigetaxi. Logistiken planeras noga genom slingläggning för att minimera körsträckor och därmed miljöpåverkan.

I Cabonlines lokaler i Sundbyberg är det full aktivitet dygnet runt. Här sker bokning och trafikledning av taxikörningar för omsorgsresor, affärsresenärer och privatpersoner. Resandet för de två senare kundgrupperna har minskat avsevärt sedan pandemin slog till i mars. Den tillfälliga överkapaciteten har gjort det möjligt för taxi att ta uppdrag av Region Stockholm att hantera utkörning och upphämtning av Covidtester mellan hembostäder och Karolinska universitetslaboratoriet i Solna.

- Inledningsvis var det sjukvårdspersonalens egna tester vi levererade. Därefter följde möjligheten för privatpersoner med symptom att beställa hemtester. Det har handlat om cirka 900 tester per dag, nu är vi uppe i 1 800 om dygnet. Vi är stolta och tacksamma för möjligheten att göra en samhällsinsats, och att våra förare kan få körningar nu när läget är så tufft, säger Tandy Magnusson, Gruppchef Cabonline och ansvarig för trafikledningen av testerna.

Slingor för effektiv transport

Hanteringen av hemtester ställer stora krav på samplanering. Cirka 60 särskilt utbildade förare hos Taxi Kurir och Sverigetaxi hämtar varje morgon upp lådor med tester och får instruktioner om vilken slinga de ska köra för att leverera, hämta upp och sedan transportera hemtester till Karolinska universitetslaboratoriet i Solna för analys.

Så levereras hemtestet
Föraren får sin slinga varje morgon, vilket Cabonlines medarbetare i Sundbyberg planerat under tidiga morgontimmar. Föraren kontaktar respektive person som ska få hemtestet levererat innan ankomst. Föraren håller minst två meters avstånd och använder handsprit innan överlämning av plastlådan som innehåller testet..

Cabonlines pressjour, +46 70 456 58 07, press@cabonline.com

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med 3 000 anslutna åkerier och cirka 5 700 taxibilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling, samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsätter cirka 6,5 miljarder kronor och utför omkring 45 000 resor per dygn. För mer information besök www.cabonlinegroup.com.