Bud från Cabonline Group på Taksi Helsinki

Cabonline Group har lämnat ett bud i syfte att förvärva tillgångarna i Taksi Helsinki Oy. Styrelsen för Taksi Helsinki har nu beslutat ge företagets extra bolagsstämma den 24 oktober möjlighet att ta ställning till budet.

Taksi Helsinki är Finlands största beställningscentral och Cabonline Group äger idag 7,5% av företaget via ett helägt dotterbolag. Taksi Helsinkis verksamhet omfattar ca 1335 bilar, varav Cabonline svarar för 133. Totalt genomför företaget över sju miljoner resor varje år.

- Genom förvärvet av Taksi Helsinki skulle vi stärka vår position i Helsingforsregionen, säger Peter Viinapuu, VD i Cabonline Group. Tillsammans med våra befintliga varumärken skulle det också ge oss goda förutsättningar att utveckla vårt erbjudande på hela taximarknaden i Finland. Taksi Helsinkis åkare skulle samtidigt få tillgång till Cabonlines samlade kompetens och utvecklingskapacitet, vilket ger dem en starkare ställning på den nyligen avreglerade taximarknaden.

- För Cabonline skulle förvärvet innebära att vi fortsätter utveckla vår roll som Nordens ledande taxiföretag, säger Peter Viinapuu. Vi ökar vår tillgänglighet och blir därmed en mer attraktiv samarbetspartner för både företag och den offentliga sektorn. Förvärvet kommer att finansieras genom outnyttjat utrymme i den obligation som gavs ut i juni 2017.

För ytterligare information, kontakta:
Peter Viinapuu, VD Cabonline, 070-4205304
peter.viinapuu@cabonline.com

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med 2 700 anslutna åkerier och drygt 6 000 fordon i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi och Sverigetaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling, samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsätter cirka 5,7 miljarder kronor och utför omkring 50 000 resor per dygn.

Taggar: