Cabonline emitterar seniora säkerställda hållbarhetslänkade obligationer om SEK 1 650 miljoner

Cabonline Group Holding AB (publ) ("Bolaget") emitterar seniora säkerställda hållbarhetslänkade obligationer om SEK 1 650 miljoner med fyra års löptid ("Nya Obligationerna").

EJ FÖR DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA ELLER TILL PERSON SOM ÄR FOLKBOKFÖRD ELLER BEFINNER SIG I USA ELLER INOM ELLER TILL NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTIONEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA I STRID MED GÄLLANDE REGLER.

De Nya Obligationerna kommer att ha en rörlig ränta om 3m STIBOR plus 9,50 procent per år och kommer ha en förfallodag i april 2026. Emissionsdag är planerad till den 19 april 2022. Emissionslikviden kommer att användas för att refinansiera utestående skuld, inklusive de upp till SEK 2 200 000 000 (varav SEK 1 800 000 000 är utestående) seniora säkerställda obligationerna 2019/2022 med ISIN SE0013409398 ("Befintliga Obligationerna"), samt att finansiera Bolagets löpande verksamhet. Bolaget kommer som del av refinansieringen använda likviden från de Nya Obligationerna till att återköpa vissa Befintliga Obligationer och de Befintliga Obligationer som inte återköps av Bolaget kommer inlösas på inlösendagen den 28 april 2022, förutsatt att Villkoret (såsom definierat i meddelande om villkorad inlösen daterat den 24 mars 2022) uppfylls.

Utgivandet av hållbarhetslänkade obligationer är en viktig milstolpe för Bolaget, och bekräftar dess åtaganden mot hållbarhet och ambitiösa mål framöver. Cabonline har länkat de Nya Obligationerna till utfallet av tre hållbarhetsmål som är i anpassade till Bolagets ambitiösa hållbarhetsstrategi.

Bolaget avser att notera de Nya Obligationerna på Frankfurt Open Market och Nasdaq Sustainable Bond Market.

Pareto Securities AS har agerat som ESG-rådgivare och Sole Bookrunner i samband med emissionen av de Nya Obligationerna.

Fredrik Lundqvist, acting CFO, tel. +46(0)70-552 80 25

Om Cabonline Group:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 600 anslutna åkerier och cirka 4 600 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknik och effektiv service där en gemensam infrastruktur resulterar i stordriftsfördelar. Under 2021 omsatte Cabonline cirka 4,5 Mdr SEK. För mer information, cabonlinegroup.com