Cabonline förvärvar Taxi 10000

Cabonline Group Holding AB (publ) med dotterbolag (”Cabonline”) har träffat avtal med TransportIT Group AB om att förvärva Taxi 10000 AB. Genom att öka närvaron i Mälardalen stärker därmed Cabonline sin position som den ledande aktören på den nordiska taximarknaden.

Förvärvet omfattar verksamheterna Taxi 10000 i Trosa, Eskilstuna Taxi, Taxi Flen och Sverige Taxi Katrineholm som tillsammans idag opererar under det gemensamma varumärket Taxi Samtrans Sörmland.  Totalt består verksamheten av 75 bilar som 2017 omsatte ca 66 miljoner kronor.

- Köpet av Taxi 10000 bidrar till Cabonlines mål att vara ett taxibolag i världsklass med ett heltäckande nordiskt erbjudande, säger Peter Viinapuu, koncernchef i Cabonline. Vi har ett tydligt fokus på ny teknik, samordning och gemensamma kundavtal som stärker våra åkares ekonomi, samtidigt som vi kan höja servicegraden och kvaliteten. Vi är därför väldigt glada att kunna välkomna Taxi 10000 som en del av Cabonline.

Genom förvärvet kommer erbjudandet från Taxi 10000 att integreras i Cabonlines befintliga tjänsteutbud. Verksamheten kommer också att samordnas med Cabonlines verksamhet i Region Öst där Per Wadstedt är VD.

- Taxi 10000 har en stark ställning på marknaden i Södermanland både när det gäller företags- och privatkunder och bland kommuner och landsting, säger Per Wadstedt, VD Cabonline Region Öst. Med förvärvet stärker vi vår position och ökar tillgängligheten i Mälardalen.

För ytterligare information, kontakta:
Peter Viinapuu, VD Cabonline, 070-4205304
Per Wadstedt, VD Cabonline Region Öst tel. +46 739 501149
Jan Ekenstedt, Business Development Cabonline Group, tel. +46 708 971010

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med 2 700 anslutna åkerier och drygt 6 000 fordon i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi och Sverigetaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling, samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsätter cirka 5,7 miljarder kronor och utför omkring 50 000 resor per dygn.

Taggar: