Cabonline Group Holding AB (publ) (”Cabonline”) har tecknat avtal om förvärv av Taxi Västerås med fem dotterbolag

Taxi Västerås med fem dotterbolag (Taxi Västerås) har idag 148 taxibilar och är den största leverantören av B2B tjänster i Västmanland, vilket är en region under stark tillväxt. Genom förvärvet stärker Cabonline sin position i mellersta Sverige. Cabonline har sedan tidigare verksamhet i de till Västmanland närliggande regionerna; Uppsala, Södermanland och Örebro.

Verksamheten som förvärvas består av 148 bilar varav 40 ägs av Taxi Västerås och resterande 108 av anslutna åkerier. Under 2018 omsatte Taxi Västerås cirka 150 MSEK. Taxi Västerås har en relativt stor andel publika kontrakt. Genom förvärvet kommer erbjudandet från Taxi Västerås att integreras i Cabonlines befintliga tjänsteutbud och successivt transformeras till Cabonlines affärsmodell. Cabonline övertar verksamheten från den 1 maj 2019.

-        ”Förvärvet av Taxi Västerås bidrar till Cabonlines mål att vara ett taxibolag i världsklass med ett heltäckande nordiskt erbjudande, säger Peter Viinapuu, koncernchef i Cabonline. Taxi Västerås har ett starkt fäste inom affärssegmentet i en region under stark tillväxt med många nya större företag därtill har man även en stark position inom offentligt upphandlade taxi-tjänster. Vi är väldigt glada att kunna välkomna Taxi Västerås som en del av Cabonline.”

För mer information:
Boel Sundvall,
boel.sundvall@cabonline.com, tel +46705606018

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med 2 700 anslutna åkerier och cirka 5 300 fordon i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi och Sverigetaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknik-utveckling, samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och utför omkring 45 000 resor per dygn. För mer information www.cabonline.com.