Cabonline Group tillkännager försäljning av sin verksamhet i Danmark

Cabonline Group, Nordens ledande taxibolag, tillkännager idag att bolaget har nått en överenskommelse om att sälja sin verksamhet i Danmark till det danska taxiföretaget Taxa Syd Gruppen.

Försäljningen av Taxi 4x27 i Danmark till Taxa Syd är en del av Cabonlines strategiska affärsplan för att fokusera på verksamheterna i Finland, Norge och Sverige och maximera värde för alla intressenter. Det innebär att Taxa Syd förvärvar Cabonline Danmark ApS samt Taxi 4x27 A/S och kommer att driva företagen vidare.

- Försäljning av verksamheten i Danmark är en del av vår övergripande strategi för att stärka och fokusera våra resurser på de områden där vi ser störst tillväxtpotential utifrån vår strategiska affärsplan och mervärde för våra ägare, säger Dag Kibsgaard-Petersen, VD och koncernchef för Cabonline Group.

- Försäljningen av Cabonlines verksamhet i Danmark kommer att genomföras i nära samarbeta med Taxa Syd för att säkerställa en smidig övergång för våra kunder, förare, åkare, anställda och andra intressenter, tillägger Thomas RB Petersen, Adm. Direktör Cabonline Danmark.

Taxa Syd Gruppen kommer i förvärvet ta över Cabonlines alla anställda, kontrakt och verksamheter i Danmark från och med den 29 februari 2024.

- Taxa Syd vill stärka sin position i Danmark och vill med förvärvet av Taxi 4x27 få tillgång till marknaderna i Köpenhamn och de andra städerna Taxi 4x27 har verksamhet idag, säger Tadzudin Kasami, Adm. Direktör Taxa Syd.

For information, vänligen kontakta:
Dag Kibsgaard-Petersen, CEO Cabonline Group, +47 40 011 981, dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com
Thomas RB Petersen, Adm. Direktör Cabonline Danmark, +45 27 27 27 00, thomas.petersen@cabonline.com
Tadzudin Kasami, Adm. Direktör Taxa Syd, +45 22 16 64 70, tka@taxasyd.dk

Om 4x27
Taxi 4x27 är en del av Cabonline Group med cirka 300 anslutna åkare och cirka 330 bilar i Danmark. Företaget finns i Köpenhamn, Århus, Sönderborg, Esbjerg, Odense, Svendborg, Fredrikshamn och Struer

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2
 200 anslutna åkerier och cirka 4 100 bilar i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen, FixuTaxi och Flygtaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2022 cirka 5,5 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com

Om Taxa Syd
Taxi Syd är ett samarbete i driften av en gemensam bokningscentral för alla taxibilar på Fyn inklusive Fredericia och Kolding. Bokningscentralen hanterar beställningar från kunder i Odense, Nyborg, Faaborg, Sendborg, Middelfart, Assens, Fredericia och Kolding.