TIER och Cabonline samarbetar för att minska alkohol i trafiken

Alla som funderar på att ta en elsparkcykel eller elcykel hem från krogen kommer att erbjudas taxi istället. Detta genom ett samarbete mellan TIER Mobility och Cabonline Group som ingått ett rikstäckande samarbete för att minska alkohol i trafiken. Det gemensamma målet är trafikanter som gör smarta val och bidrar till ökad säkerhet i trafiken.

• För oss är det viktigt att kunna bidra till att minska alkoholen i trafiken och därmed öka trafiksäkerheten. Vi är därför stolta över att inleda samarbetet med TIER Mobility där vi uppmanar människor att göra säkra och smarta val, säger Kalle Boumedienne, Vice VD, Cabonline Group.

TIER och Cabonline vill lyfta vikten av rätt färdmedel, vid rätt tid och situation. Alla TIER:s användare mellan 22.00 och 05.00, torsdag till söndag, kommer att tillfrågas ifall de har druckit alkohol – om ”ja” kommer de därmed att hänvisas till Cabonline och tydligt instrueras att ta en taxi hem.

• Vi är mycket glada över att inleda detta samarbete med Cabonline. De är Nordens ledande leverantör av taxitjänster som även arbetar systematiskt med trafiksäkerhet och hållbarhet. Vi vill tillsammans uppmuntra användare att resa mer säkert och ansvarsfullt på kvällar och helger, säger August Svedenstedt, Sverigechef TIER Mobility.

Funktionen kommer att göra det enklare att göra rätt val och således välja en taxi som ett säkrare alternativ för att ta sig hem. Nästan alla trafikanter i Sverige anser att alkohol, droger och trafik inte hör ihop. Ändå kör tusentals påverkade förare varje dag på våra vägar, oaktat trafikslag. Mer än var tredje ung förare som dödas i trafiken har alkohol i kroppen.

Från 2020 till 2021 ökade antalet resor med delade elsparkcyklar i Sverige från drygt 10,3 miljoner resor till över 26 miljoner resor och närmare 48 miljoner resta kilometer. Även om olycksstatistiken för just elsparkcyklar är låg och fortsätter att minska, från en olycksrisk på 0,005 procent per körd km till 0,004 procent per körd kilometer, är det viktigt att arbeta förebyggande för att undvika framtida olyckor[1].

• Säkerheten för användare, andra trafikanter och allmänheten är vår högsta prioritet och vi strävar ständigt efter att utveckla nya lösningar som bidrar till bättre trafiksäkerhet. Vi använder vår erfarenhet och kunskap från över 200 städer i 20 länder, säger August Svedenstedt, Sverigechef TIER Mobility.

Den lösning som presenteras idag är ett första steg i ett långsiktigt samarbete. Bolagen vill gemensamt vidga tillgången till mobilitet och öka hållbarheten kring korta resor. Det ligger också i linje med de nationella målen om ökat hållbart resande och bidrar till att nå de uppsatta globala hållbarhetsmål med agenda 2030.

• För Cabonline är det viktigt att kunna bidra till en ökad mobilitet och ett mer hållbart resande i Norden, vi menar att det är avgörande för framtiden att människor kan göra hållbara val för sitt resande, säger Kalle Boumedienne, Vice VD, Cabonline Group.

​​​​[1] Antalet olyckor är hämtade från Transportstyrelsens “Olycksstatistik om fem fordonstyper 2021-11-15”. Antalet resor och resta kilometer är baserade på en sammanställning av Nordic Micro Mobility Association.

För mer information, kontakta:
Ulf Samell,
Pressansvarig för Cabonline Group
press@cabonline.com

Sofia Juhlin, Kommunikationschef för TIER Mobility i Norden
press@tier.app

Om Cabonline Group:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 500 anslutna åkerier och cirka 4 600 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2021 cirka 4,5 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com

Om TIER Mobility:
TIER Mobility är världens ledande leverantör av delad mikromobilitet med målet att förändra mobiliteten för gott. Genom att förse människor med olika typer av delade, lätta eldrivna fordon, från elsparkcyklar, elcyklar och trampcyklar, hjälper TIER städer att minska sitt beroende av bilar. Efter de nyligen genomförda förvärven av Europas största aktör för cykeldelning Nextbike och den amerikanska mikromobilitetsoperatören Spin finns TIER nu i mer än 530 städer och i 33 länder. Däribland i 16 svenska städer. Fordonsflottan uppgår till 300 000 fordon. Fokus ligger på att tillhandahålla en säker, prisvärd och hållbar mobilitetslösning, och TIER har därför varit klimatneutralt sedan 2020.

TIER:s investerare är bland andra SoftBank Vision Fund 2, Mubadala Capital, Northzone, Goodwater Capital och White Star Capital. För mer information, gå till www.tier.app.