BikeAround visas upp på Pop-Up Magazines vårshow i USA

Pop-Up Magazine är ett koncept som använder olika former av media för att berätta historier. Deras event är välbesökta och sker enbart live. Under deras vårturné i USA deltar just nu Anne-Christine Hertz, Senior Advisor på Camanio Care, och berättar historien om BikeAround.

Historien om BikeAround börjar i Halmstad, där Anne-Christine Hertz sökte efter sätt att få äldre med demens att bli mer aktiva både fysiskt och mentalt. Det ledde till innovationen av BikeAround, en upplevelsecykel som använder Google Street View för att göra det möjligt för cyklisten att röra sig relativt fritt i välbekanta miljöer med hjälp av en stor skärm och en träningscykel. Flera undersökningar har visat de positiva effekterna på kognition och minne.

Även Google har uppmärksammat produkten och den kortfilm de producerade, Riding To Remember, ingår i Anne-Christine Hertz framträdande på Pop-Up Magazine.

– Det finns idag inget botemedel mot demens, men fysisk aktivitet kan hjälpa till att stimulera både kognition och fysiskt välmående. Som projektledare på Hälsoteknikcentrum Halmstad ville jag hitta sätt att motivera äldre med demens att ägna sig mer åt fysisk aktivitet på ett säkert sätt. Resultatet blev BikeAround. Tanken var bara att det skulle bli en prototyp, men resultatet blev något mycket större. Det är bara ett exempel på hur teknik kan leda till ökad livskvalitet för våra äldre, säger Anne-Christine Hertz, seniorrådgivare på Camanio Care.

BikeAround ingår sedan flera år i Camanio Cares ordinarie utbud av produkter och tjänster och finns idag på flera ställen i Europa, USA, Kanada, Australien, Mellanöstern och Asien.

Mer information om Pop-Up Magazine och deras turnéstopp i USA finns på https://www.popupmagazine.com/

Catharina Borgenstierna, VD
E-post: catharina.borgenstierna@camanio.com

Camanio Care är ett välfärdsteknikbolag som utvecklar smarta lösningar för digital vård och omsorg i hemmet med individen i fokus. Bolaget erbjuder digitala tjänsteplattformar, produkter och tjänster såsom Vital Smart Care, BikeAround, Bestic och Giraff. Genom att optimera mixen av fysisk och digital vård arbetar Camanio Care för att stödja människors grundläggande behov och öka friheten, effektivitet och kvalitet inom vård och omsorg. Camanio Care AB har sitt huvudkontor i Stockholm, dotterbolaget Camanio Care Inc. i USA, samt distributörer i Asien, Mellanöstern, Hongkong, Australien och i ett 10-tal europeiska länder.

Prenumerera på pressmeddelanden och/eller läs mer om bolaget på: www.camanio.com

Taggar: