• CAN/

Alkohol, narkotika och tobak – Vanligare bland unga med psykosomatiska besvär

En av fem unga säger att de känt sig stressade i stort sett varje dag, visar en ny rapport från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN). I synnerhet rökning och erfarenhet av narkotika ökar med stigande grad av psykosomatiska besvär.

Rapporten visar att det är tämligen vanligt att 15–18 åriga elever upplever psykosomatiska besvär. Det framkommer även att användningen av alkohol, narkotika och tobak (ANT) ökar i takt med mängden rapporterade symptom.

– En stor andel elever har rapporterat psykosomatiska besvär det senaste halvåret. Till exempel uppger en av fem att de känt sig stressade i stort sett varje dag, och en av tio att de haft sömnproblem eller känt sig nedstämda, enligt Siri Thor, utredare på CAN.
– Det vi främst ser är att rökning samt erfarenheter av narkotika ökar med stigande grad av besvär, men samma mönster gäller även för snusning och alkoholerfarenhet.

Utöver en större erfarenhet av ANT bland elever med högre förekomst av psykosomatiska symptom är det också vanligare att skolka, inte trivas i skolan, vara missnöjd med sig själv, sin hälsa samt sin familjs ekonomiska situation.
– Det är oroväckande att elever med hög grad av psykosomatiska besvär inte bara har en större ANT-användning utan att de dessutom verkar vara mindre tillfreds med sin vardag i stort, säger Siri Thor.

Eftersom tidig ANT-användning är en riskfaktor för mer omfattande framtida konsumtion, samtidigt som psykosomatiska besvär i yngre åldrar kan leda till mental ohälsa i vuxen ålder, framstår det som angeläget att uppmärksamma och bryta dessa negativa mönster i tid, i synnerhet när de förekommer i kombination med varandra.

Rapporten är den första i CAN:s nya fokusserie och släpps i samband med fortbildningsdagarna Skolforum i Stockholm.
– Det känns bra att vi påbörjat en ny och lättillgänglig publikationsserie där vi kan fokusera på enskilda aspekter av ANT-användning. Att vi dessutom kan släppa den första utgåvan i samband med ett relevant evenemang gör det hela ännu bättre, säger direktör Håkan Leifman.

Fokusrapport 01
När huvudet bultar och magen värker, CAN:s fokusserie

Siri Thor, 0723-714 324 (siri.thor@can.se)

Om undersökningen
Data kommer från CAN:s senaste riksrepresentativa skolundersökning som genomfördes under våren 2018. Undersökningen är en pappersenkät som görs årligen i årskurs 9 och gymnasiets år 2. I de medverkande klasserna var det 83 respektive 81 % av eleverna som deltog. Begreppet ”psykosomatiska besvär” används som ett samlingsnamn för de symptom som efterfrågas i formuläret, det vill säga: (1) huvudvärk (2) ont i magen (3) svårt att somna, (4) stress, (5) nedstämd, deppig eller nere, samt (6) sovit dåligt på natten.

Om CAN:s fokusserie
Syftet med serien är att publicera kortare och mer fokuserade analyser relaterade till olika aspekter av droganvändning. Fördjupningarna är i regel baserade på material som samlats in av CAN.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. Våra större återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Monitormätningarna och Vanor och konsekvenser. Vi genomför även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län. CAN är en ideell förening med medlemsorganisationer och med ombud i alla län. Läs mer om oss på can.se.