• CAN/

Alkohol och andra droger bland unga i Kalmar och riket – Ny rapport

Ny rapport visar rekordlåga nivåer för ungas drickande i Sverige. Det gäller både hur många som dricker och hur mycket de dricker. Idag släpps resultaten från skolundersökningen i Kalmar län.

Alkohol
Alkoholkonsumtionen bland elever i årskurs 9 och gymnasiets år 2, var 2021 på fortsatt historiskt låga nivåer.

I årets upplaga av CAN:s nationella skolundersökning svarade 36 procent i årskurs 9 och 67 procent i gymnasiets år 2 att de druckit alkohol under de senaste 12 månaderna. Bland niondeklassarna stannade nedgången av åren före pandemin, men har nu fått ny fart.

– I Kalmar län syns en tydlig nedgång i alkoholkonsumtion både bland elever i årskurs 9 som gymnasiet år 2. I år 2 har årskonsumtionen gått från 3,3 liter i genomsnitt per år till 2.5 liter sedan 2015. Det är en större andel alkoholkonsumenter bland flickor än pojkar i både årskurs 9 som gymnasiet år 2 både i Kalmar län samt i riket, säger Elin Fäldt, ANDTS-samordnare på länsstyrelsen i Kalmar län.

Tobak
Även rökningen har minskat kraftigt bland svenska skolungdomar. Nedgången fortsatte även under 2021. 8 procent i årskurs 9 respektive 17 procent i gymnasiets år 2 klassificerades som rökare.

Sedan 70-talet har rökarna i årskurs 9 halverats två gånger om.

Snusningen har däremot ökat i båda årskurserna under de senaste åren. Särskilt tydlig syns uppgången bland flickor. Det är dock fortfarande betydligt vanligare att snusa bland pojkar. Det var 11 procent i årskurs 9 och 23 procent bland gymnasieleverna som snusade år 2021.

Kalmar län följer rikets trend i en minskning av andel rökare i både årskurs 9 som gymnasiet år 2. I årskurs 9 klassificerades 6 procent av pojkarna och 12 procent av flickorna som rökare. I årskurs 2 svarade totalt 21 procent att de rökte och det var ungefär lika vanligt bland pojkar som flickor. Likt riket har snusandet ökat i Kalmar län de senaste åren och i årskurs 9 klassificerades 16 procent av pojkarna och 7 procent av flickorna som snusare. I gymnasiet svarade 32 procent av pojkarna och 21 procent av flickorna i länet att de snusade, vilket var vanligare än i riket.

Narkotika och icke-förskrivna läkemedel
Narkotikaerfarenheten brukar variera något från år till år. I ett längre perspektiv har den varit på ungefär samma nivåer de senaste 20 åren. I årets mätning låg användandet i det lägre spannet. Det vanligaste preparatet är cannabis.

– Det sker ett gediget förebyggande arbete runt om i länet för att minska bruk inom ANDTS, inte minst hos gruppen ungdomar. Genom att genomföra CAN:s skolundersökning i hela Kalmar län, kan vi få en bild av hur situationen ser ut i de olika kommunerna och mellan könen, men även jämföra med riket i stort. Det ger oss möjlighet att rikta insatserna dit de behövs bäst, säger Elin Fäldt.

Läs Rapporten om Kalmar län 2021 här

Läs CAN:s nationella skolundersökning 2021 här

Kontaktpersoner

Elin Fäldt, ANDTS-samordnare på länsstyrelsen i Kalmar län, tfn: 010-223 81 31, e-post: elin.faldt@lansstyrelsen.se

Daniel Abrahamsson, utvecklingsledare missbruk och psykisk hälsa Kommunförbundet Kalmar län, tfn: 0480- 456722, e-post: daniel.abrahamsson@kfkl.se

CAN  Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning  är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. Våra större återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Monitormätningarna och Vanor och konsekvenser. CAN grundades 1901. CAN är en del av civilsamhället med ca 50 medlemsorganisationer. Regeringen utser ordförande. Övriga ledamöter utses av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE), Vetenskapsrådet, Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och av medlemsorganisationerna vid årsmötet.