Alkoholvanor i Sverige: Så såg det ut 2022

En ny rapport från CAN beskriver hur alkoholvanorna utvecklats från 2004 fram till 2022 i olika befolkningsgrupper. Även om det skett utjämningar i dryckesmönstren sedan 2004, exempelvis sett till boenderegion, ålder och kön, så finns det fortfarande tydliga skillnader mellan olika grupper.

SKR:s kommungruppsindelning har använts i rapporten. Indelningen tar hänsyn till tätortsstorlek, närhet till större tätort, pendlingsmönster samt om besöksnäring är framträdande.

–Geografiska skillnader har minskat men alkoholkonsumtionen är alltjämt högst i storstadskommuner, säger Ulf Guttormsson som är avdelningschef på CAN och författare till rapporten.

Generellt så minskar alkoholkonsumtionen med minskande befolkningstäthet.

–Landsbygdskommuner med besöksnäring hade dock liknande konsumtionsmönster som storstadskommuner, säger Ulf Guttormsson.

Sett till län var årskonsumtionen 2022 högst i Stockholm och lägst i Jönköpings respektive Västernorrlands län. Samtidigt har länsskillnaderna minskat över tid.

I jämförelse med undersökningens startår 2004 har årskonsumtionen sjunkit. Framför allt är det männens konsumtion som har minskat. Trots detta dricker män fortfarande nästan dubbelt så stora volymer som kvinnor (84 procent mer).

År 2022 utgjorde öl 54 procent av männens alkoholkonsumtion (20 procent för kvinnorna). Kvinnornas konsumtion bestod till 68 procent av vin (29 procent för männen).

Läs rapporten här Självrapporterade alkoholvanor i Sverige 2004–2022

Ulf Guttormsson

Avdelningschef
ulf.guttormsson@can.se

Om Monitormätningarna

Undersökningen bygger på självrapporterade uppgifter och omfattar 18 000 personer varje år. Sedan 2004 har över 400 000 personer deltagit. Datainsamlingen pågår kontinuerligt under året. Urvalet av respondenter till undersökningen är individbaserat, slumpmässigt och representativt för personer mellan 17–84 år som bor i Sverige. Undersökningen genomförs både med hjälp av en självadministrerad webbenkät och av telefonintervjuer. År 2022 var svarsfrekvensen 31 procent.

CAN är ett nationellt kompetenscentrum som tar fram och sprider kunskap om alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar.

Vi följer konsumtions- och skadeutvecklingen genom undersökningar och forskning. Myndigheter och organisationer använder kunskap från CAN som underlag för beslut och insatser. Vi är en del av civilsamhället och i vår styrelse finns representanter för våra medlemsorganisationer. Där finns även olika myndigheter representerade.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning – www.can.se