Andelen kvinnor med alkoholrelaterade skador har ökat

Män har under 2000-talet haft en nästan fyra gånger så hög alkoholrelaterad dödlighet som
kvinnor. Samtidigt har skillnaden mellan män och kvinnor minskat, som en följd av ökade
konsumtionsnivåer hos kvinnorna. Det framgår av rapporten Drogutvecklingen i Sverige, som
Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) presenterar idag.

Sett till flera indikatorer är det en ökning bland kvinnorna. Andelen kvinnor som omhändertagits för fylleri har stigit från sju procent 1990 till 13 procent år 2009 och andelen kvinnor misstänkta för trafiknykterhetsbrott har ökat från åtta procent 1990 till elva procent 2009. När det gäller alkoholrelaterad slutenvård har andelen kvinnor stigit från 20 procent 1990 till 26 procent 2009, vilket innebär att under 2000-talet har var fjärde patient som vårdats för alkoholrelaterad slutenvård varit en kvinna.

- Att kvinnornas alkoholkonsumtion har ökat kan delvis förklaras med en ökad jämställdhet mellan könen, säger Siri Nyström, forskningssekreterare på CAN. Det faktum att allt fler kvinnor vårdas för alkoholproblem ställer nya krav på vårdutbudet, eftersom mäns och kvinnors vårdbehov skiljer sig åt.

Rapporten i sin helhet inklusive tabeller kan laddas ner från www.can.se.

Kontaktperson:
Siri Nyström, forskningssekreterare, tfn 08-412 46 24.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är en organisation som har till uppgift att sprida information om alkohol och andra droger. Våra återkommande nationella undersökningar/rapporter är Skolelevers drogvanor, Drogutvecklingen i Sverige och Narkotikaprisutvecklingen. CAN genomför även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län. Läs mer på www.can.se.