Ändrad attityd till narkotika hos unga

Det har skett stora förändringar i ungas attityder till narkotika mellan åren 2003 och 2019. Det visar en ny studie från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning).

Det påstås ofta att unga idag är mer tillåtande i sin syn på narkotika, men det finns få studier om och hur ungas attityder till narkotika har förändrats. CANs nya fokusrapporten Upp till var och en?” behandlar förändringar i niondeklassarnas attityder till narkotika mellan åren 2003–2019, samt hur sambandet mellan attityd och användning ser ut. Studien bygger på frågor i den stora årliga undersökningen Skolelevers drogvanor.

-Unga som anser att det borde vara tillåtet att röka hasch eller marijuana idag uppgår till 13 procent, i jämförelse med år 2003 då det var 5 procent, säger Isabella Gripe som är utredare på CAN och författare till rapporten.

Gruppen som är minst restriktiv i sin syn på narkotika har blivit större, men det är fortfarande så att det är den minsta gruppen.

-Även om det skett stora förändringar mellan åren, uppfattar de flesta trots allt narkotika som ett problem, säger Isabella Gripe.

Studien visar också att det finns skillnader i attityder mellan pojkar och flickor. Pojkar var både mindre restriktiva och mindre benägna att uppfatta narkotika som ett problem.

Rapporten "Upp till var och en? - Förändringar i ungas attityder till narkotika mellan åren 2003-2019"
finns här

Rapporten presenteras 16 juni kl 09.00 här

Undersökningen

Skolelevers drogvanor beskrivs här

Rapportförfattare

Isabella Gripe

Utredare CAN
isabella.gripe@can.se

CAN  Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning  är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. Våra större återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Monitormätningarna och Vanor och konsekvenser. CAN grundades 1901. CAN är en del av civilsamhället med ca 50 medlemsorganisationer. Regeringen utser ordförande och ersättare. Övriga ledamöter utses av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE), Vetenskapsrådet, Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och av årsmötet.

Citat

Även om det skett stora förändringar mellan åren, uppfattar de flesta trots allt narkotika som ett problem.
Isabella Gripe