CAN:s drogforskningspris till Jukka Törrönen

Jukka Törrönen, professor vid Institutionen för folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet, tilldelas årets drogforskarpris av CAN.

Jukka Törrönen forskar bland annat om mekanismer bakom ungas minskade drickande och om kvinnors uppfattning av alkohol.

Priskommitténs motivering lyder:

"Jukka Törrönens arbete har på ett avgörande sätt stärkt den svenska alkoholforskningen. Han fokuserar på centrala frågor för alkoholpolitiken idag och i framtiden. Hans breda kompetens som kvalitativ forskare, både teoretiskt och metodologiskt, kombinerat med hans omfattande erfarenhet av internationellt samarbete och  komparativa projekt, stärker den svenska forskningens möjligheter att analysera sociala förändringsprocessers återverkan på alkoholområdet"

Jukka Törrönen tilldelas priset under Drogfokus 2018 i Uppsala.

CAN:s drogforskningspris, som består av 25 000 kr, har delats ut årligen sedan 2001. Priskommittén består av fem ledamöter som utses av CAN:s styrelse, två av dem nomineras av Svenska föreningen för Alkohol- och Drogforskning (SAD). Läs mer om priset och tidigare pristagare på www.can.se. Läs intervju med Jukka Törrönen i Alkohol & Narkotika