CAN:s Erica Sundin tilldelas pris för sin forskning

Systembolagets Juniora Pris 2023 har tilldelats Erica Sundin som är utredare med forskningskompetens hos CAN och forskare vid Karolinska Institutet. Hon disputerade 2022 med sin avhandling “Harm from others’ drinking”.

– Det känns jättekul att just jag får stipendiet, men framför allt är jag oerhört glad att det här forskningsområdet – hur anhöriga påverkas av andras bruk – får uppmärksamhet, säger en leende Erica Sundin.

– Min forskning handlar om hur man påverkas av andras drickande, till exempel om man har en närstående som dricker för mycket och vilka konsekvenser det har, säger Erica Sundin.

Motivering lyder:

Erica Sundin disputerade 2022 och har med sitt avhandlingsarbete bidragit till forskning om skador från andra personers drickande, ”harm to others”. Hon har analyserat svenska surveydata, och gjort en jämförande studie av metoder för att mäta skada av andras drickande. Hon har också gjort jämförande studier över skada av andras drickande i 19 europeiska länder i förhållande till nivån på intensivkonsumtion i länderna

Hon har bland annat funnit att det är vanligare att kvinnor påverkas negativt av andras drickande, de upplever mer allvarliga problem jämfört med män och de kvarstår längre. Skador av andras drickande är också vanligare i yngre åldrar, och de avtar från och med 30-årsåldern uppåt.

Genom sin fortsatta forskning har Sundin goda möjligheter att bidra med ny och viktig kunskap kring hur alkoholen skadar andra än den som dricker. Det gör Sundins forskning relevant ur ett samhällsperspektiv, då det både belyser alkoholrelaterade skador på tredje part, samt bidrar med kunskap kring hur vi kan minska dessa. Dessa kunskaper kan i förlängningen resultera i preventiva insatser på området.

Sammanfattningsvis; Ericas forskning och arbete med att sprida kunskap och information om alkohol och droger till allmänheten, och att arbeta för att främja en hälsosam livsstil genom förebyggande insatser gör henne till en värdig mottagare av det juniora priset 2023.

Länk till avhandling

Länk till intervju vid disputation

Länk till Systembolagets pressmeddelande

Kontakt:
Erica Sundin

Utredare med forskningskompetens

erica.sundin@can.se

CAN är ett nationellt kompetenscentrum som tar fram och sprider kunskap om alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar.

Vi följer konsumtions- och skadeutvecklingen genom undersökningar och forskning. Myndigheter och organisationer använder kunskap från CAN som underlag för beslut och insatser. Vi är en del av civilsamhället och i vår styrelse finns representanter för våra medlemsorganisationer. Där finns även olika myndigheter representerade.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning – www.can.se