Drugsmart fyller 20

2018 är det 20 år sedan webbplatsen Drugsmart.com lanserades. I 20 år har svenska barn och ungdomar vänt sig dit med sina frågor om alkohol och andra droger och idag har webbplatsen fler besökare än någonsin.

På Drugsmart kan unga hitta fakta, ställa frågor anonymt och få personliga svar men också engagera sig i lokala ungdomsprojekt. Professionella som arbetar med unga kan också ta del av fakta och statistik och hitta olika typer av metodmaterial.

- Idag har vi cirka 50 000 unika besökare i månaden och besvarar ungefär 400 anonyma frågor per år från besökare, säger Kristofer Odö, samordnare för Drugsmart och den som besvarar inkommande frågor.

De mest besökta sidorna är faktasidorna där det finns fakta och statistik kring olika droger men också ett urval av frågor och svar av dem som kommit in från besökare.

Det var dåvarande socialminister Margot Wallström som tog initiativ till webbplatsen och den marknadsfördes och lanserades stort 1998, när internet fortfarande var nytt. När CAN tog över Drugsmart från Socialdepartementet år 2000 besvarades 3000 frågor.

- Nu har vi fler besökare, men får färre frågor. Det finns fler webbplatser att söka information på och vi har också ett stort antal publicerade frågor och svar på sidan som besökarna kan ta del av, säger Kristofer Odö.

Vanligt med frågor om narkotika

Frågor om narkotika är väldigt vanliga, framförallt bland tonåringar. Högt upp i alla åldersgrupper kommer även frågor om råd och stöd. Yngre vill ofta ha råd om föräldrars alkoholkonsumtion. De äldre vill ha råd både om sin egen konsumtion, sina barns narkotikaanvändning och missbrukande partners.

- Vi har ju unga som huvudsaklig målgrupp, men besvarar alla frågor som kommer in, säger Kristofer Odö. Frågor från vuxna, personer som är 20 år eller äldre, har blivit vanligare de senaste åren. Vuxna är viktiga för sina barn och har kanske ingen annanstans att vända sig anonymt.

Under 1 år, med start den 1 maj 2018, kommer 20-års-jubileet att uppmärksammas på olika sätt både i sociala medier, seminarier och i rapportform.

Kontakt:
Kristofer Odö
Samordnare
kristofer.odo@can.se

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. Våra större återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Monitormätningarna och Vanor och konsekvenser. Vi genomför även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län. CAN är en ideell förening med medlemsorganisationer och med ombud i alla län. Läs mer om oss på www.can.se.