Finalister i kategorin Årets förebyggare utsedda

Fyra finalister är nu utsedda i kategorin Årets förebyggare. En sms-omröstning inleds kl 12.00 den 22 oktober och avslutas kl 14.00 den 24 oktober. Priset delas ut på konferensen Drogfokus i Norrköping den 24 oktober. Nedan kan du se hur de nominerade beskrivs av den/de som nominerat.

1.  Priscilla Nicole Lopez, för 10 år sedan startade hon som 17-åring dansverksamhet för unga tjejer i Skärholmen, ca 100 tjejer har deltagit i hennes grupper genom åren. Hon gör ett arbete som inte går att beskriva i ett metodmaterial, i en policy eller riktlinjer. Hon har med sitt engagemang skapat ett systerskap och en gemenskap i gruppen, detta bland tjejer som haft tuffa bakgrunder. Priscilla fungerar som kittet i gruppen som gör att de följer och stöttar varandra i vått och torrt. Gruppen som bidragit till att deltagarna fått kraft och självförtroende, stimulerat till vidare studier och framtidshopp. En utveckling som påverkat tjejerna i deras förhållande till tobak, alkohol och droger. Priscilla är en sann förebyggare i själ och hjärta.

För att SMS-rösta på Priscilla, skicka "CAN a" till 726 72
Kostnad 1 kr (+ ev. operatörskostnad)

2. Göran Lundström har under 25 år arbetat i Söderköpings kommun med förebyggande insatser för barn och unga. Han har inspirerat samordnarkollegor regionalt och nationellt med sitt arbete i kommunens Samverkansgrupp. Göran var en av de första i landet som satsade brett på samverkan och fick en budget för att förverkliga goda idéer. Göran har mött elever i åk 8 och deras föräldrar under de senaste 25 åren, vilket gjort honom till en profil som många i Söderköping känner sig mycket trygga med.

För att SMS-rösta på Göran, skicka "CAN b" till 726 72
Kostnad 1 kr (+ ev. operatörskostnad)

3. Anna Södergren, som är folkhälsosamordnare i Åtvidaberg har ett brinnande intresse för att stödja barn och ungdomar som lever i familjer med krångel, dvs. som har föräldrar som missbrukar, har svåra psykiska problem, konfliktfyllda skilsmässor och separationer eller familjer där det förekommer fysiskt eller psykiskt våld. Utifrån barnets rättigheter om att få må bra och utvecklas till självgående individer har hon bedrivet ett långsiktigt arbete. Anna har engagemang, uthållighet, mångsidighet och förmåga att skapa verksamheter som ger en bra helhet i en liten kommun.

För att SMS-rösta på Anna, skicka "CAN c" till 726 72
Kostnad 1 kr (+ ev. operatörskostnad)?

4. Thomas Berggren har jobbat som drogförebyggare i Ale kommun sedan 2003, då han på grund av sin varma, öppna och drivande personlighet handplockades för att driva och genomföra en kampanj mot droger: VAKNA! Droger dödar! Idag går arbetet under namnet VAKNA! Tillsammans mot droger. Genom sitt entusiasmerande sätt har Thomas fått med sig kommunanställda, företag och frivilligorganisationer i kampen mot droger. Hans idoga, inspirerande och mångåriga kamp för det han brinner för och tror på, förtjänar att uppmärksammas i vidare kretsar.

För att SMS-rösta på Thomas, skicka "CAN d" till 726 72.
Kostnad 1 kr (+ ev. operatörskostnad)

Nomineringsperioden har pågått den 15 augusti – 23 september 2012. En jury med representanter från CAN, IQ, Länsstyrelsen i Östergötland, SLAN och Sveriges kommuner och landsting (SKL) har röstat fram fyra kandidater bland de nominerade. Övriga priser som kommer att delas ut den 24 oktober är Årets förebyggande kommun, Årets ideella organisation och Årets förebyggande insats. Läs mer om kandidaterna och priset på www.can.se. Läs mer om konferensen på www.drogfokus.nu