Forskning om ungas cannabisanvändning

–Det finns socioekonomiska skillnader i cannabisanvändning bland unga, säger Isabella Gripe som disputerar med avhandlingen Cannabis use in adolescence: Studies of trends, correlates and adverse mental health consequences.

–Bland svenska 15–16 åringar är cannabis varken ett substitut eller komplement till alkohol, säger Isabella Gripe.

Hon menar att riktat preventionsarbete för att minska användningen av någon av substanserna därför troligtvis inte kommer att påverka användningen av den andra substansen.

Vad handlar avhandlingen om?

–Man kan säga att det är tre olika teman. Det första är om cannabis och alkohol fungerar som substitut eller komplement till varandra. Alltså om cannabis ersätter alkohol, eller om användning av alkohol kompletteras med cannabis, säger Isabella Gripe.

–Det andra är om det finns socioekonomiska skillnader i cannabisanvändning och det tredje är om det finns ett samband mellan cannabisanvändning och psykisk ohälsa.

Till grund för forskningen ligger resultat från CAN:s nationella skolundersökning och data från en norsk longitudinell studie som heter Young in Norway.

Läs mer:   https://www.can.se/nyheter/forskning-om-ungas-cannabisanvandning/

Isabella Gripe
Utredare CAN och doktorand vid KI

isabella.gripe@can.se

CAN är ett nationellt kompetenscentrum som tar fram och sprider kunskap om alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar.

Vi följer konsumtions- och skadeutvecklingen genom undersökningar och forskning. Myndigheter och organisationer använder kunskap från CAN som underlag för beslut och insatser. Vi är en del av civilsamhället och i vår styrelse finns representanter för våra medlemsorganisationer. Där finns även olika myndigheter representerade.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning – www.can.se