Håkan Leifman ny direktör för CAN

Håkan Leifman har utsetts till ny direktör för Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN. Han har en lång erfarenhet inom alkohol- och narkotikaområdet och disputerade 1998 vid Sociologiska institutionen, Stockholms universitet. Han har tidigare varit verksam som forskare vid Centrum för Socialvetenskaplig Alkohol- och Drogforskning (SoRAD) där han bland annat var med om att utveckla det s k Monitoringprojektet, som är en av hörnstenarna i beräkningen av det totala alkoholkonsumtionen i Sverige.

Håkan Leifman var huvudsekreterare i den statliga Alkoholinförselutredningen innan han 2005 började arbeta som ansvarig för preventionsfrågor inom kansliet för Mobilisering mot narkotika (MOB). Sedan oktober 2006 är han sektionschef för STAD (Stockholm förebygger Alkohol- och Drogproblem). På uppdrag av Socialdepartementet leder han sedan hösten 2010 arbetet med att utveckla indikatorer som kan användas vid utvärderingen av den nya strategin inom alkohol, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet.

Håkan Leifman tillträder tjänsten som direktör den 1 december 2011.

-  Med Håkan Leifman som ny direktör befäster CAN sitt uppdrag som en respekterad kunskapsorganisation inom alkohol-  och narkotikaområdet, säger riksdagsledamot Anders Andersson, ordförande i CANs styrelse. Håkan Leifman har såväl ett stort kontaktnät som en lång erfarenhet och en bred kunskap inom området och är dessutom välkänd inom forskningsvärlden.

Ytterligare information:
Anders Andersson, tel 070-249 82 12