• CAN/

Hur ska vi komma till rätta med situationen i ”socialt utsatta och eftersatta bostadsområden”? PRESSINBJUDAN

Centralförbundet för Socialt Arbete uppmärksammar den internationella socialarbetardagen (World Social Work Day) den 15 mars med en halvdagskonferens om ett mycket aktuellt och brännande samhällsproblem. Syftet är att låta forskare, experter, socialarbetare och andra komma till tals för att presentera den kunskap som finns och för att hitta lösningar på situationen i fattiga och eftersatta bostadsområden. Vi förmedlar också röster från de boende.

Vi vill därför hälsa representanter från media varmt välkommen till konferensen ”Eftersatta bostadsområden – glappet mellan myndigheternas åtgärder och frivilligorganisationernas insatser.”

Konferensen är kostnadsfri.

Datum: 15 mars 2022
Tid: 13.00-17.30

Den fysiska konferensen äger rum i kapitel 8:s lokaler

Adress

Kapitel 8, Klarabergsviadukten 90, 111 64 Stockholm, lokal: St Clara. Lokalen ligger i nära anslutning till Centralstationen i Stockholm.

Eftersom konferensen spelas in och sänds live vore det bra om våra gäster är på plats i god tid innan sändningen.

Mer information om program och anmälan hittar du på länken:

Anmäl dig här för länk

Om du vill delta på plats, kontakta

Hans Swärd

Socialhögskolan, Lunds universitet

Hans.Sward@soch.lu.se

De föreläsare som medverkar är

HANS SWÄRD som forskar om socialt arbete vid Lunds universitet, och presenterar ett projekt från London, där olika aktörer i ett eftersatt bostadsområde satt in kompakta forskarinsatser för att låta de boende själva komma till tals och föreslå lösningar.

SUSANNA ALAKOSKI är socionom, författare, hedersdoktor vid Malmö universitet och innehar gästprofessuren i Moa Martinsons namn vid Linköpings universitet. Hon har bland annat skrivit den kritikerrosade boken Svinalängorna och talar om ”Svinalängornas 1970-tal till situationen i dagens eftersatta miljonprogramsområden”.

IRENE MOLINA är professor i kulturgeografi vid Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet. Hennes forskningsområden är segregation, social och etnisk separatism och social rättvisa, särskilt i eftersatta och stigmatiserade bostadsområden.

LISA KINGS är docent på Södertörns högskola. Lisa disputerade 2011 i sociologi med avhandlingen ”Till det lokalas försvar”. Hennes föredrag har titeln Civilsamhället i den urbana periferin. Hennes forskning handlar om civilsamhället, sociala rörelser, ojämlikhet och samhällsarbetet och social mobilisering.

PERNILLA LANDIN har 25 års praktisk erfarenhet som diakon i socioekonomiskt eftersatta bostadsområden. Även om de flesta har fått det bättre i samhället finns grupper som halkat efter och stängts ute från den utveckling som de flesta tagit del av. Retoriken mot dem har hårdnat och de känner en stor oro och rädsla i sina bostadsområden.

JONAS LINDBÄCK disputerade i juni 2021 på avhandlingen Värsta bästa skolan – om unga i förorten och segregationen i skolan. Jonas använder sig av en etnografisk ansats när han intervjuar unga i skolan. Han talar om att det förekommer en ”territoriell stigmatisering” och lyfter fram ungdomarnas röster,

I paneldebatten deltar bland annat, Monica Engström som varit huvudsekreterare i utredningen Framtidens socialtjänst, Fredrik Hjulström vice ordförande i CSA, Irene Molina med flera.

Moderator för konferensen är Cecilia Sjölander, generalsekreterare Stiftelsen Allmänna Barnhuset

Den internationella socialarbetardagen äger rum årligen i hela världen den tredje tisdagen i mars. Syftet är att belysa socialt arbete, aktuella samhällsproblem, mänskliga rättigheter och social utveckling. Viktigare än någonsin är de mänskliga rättigheterna.

Centralförbundet för Socialt Arbete

Mia Sundelin