Kampanjstart: Politik spelar roll!

Den 10 februari drar vi igång årets uppmärksamhetsvecka för barn som växer upp i familjer där någon vuxen dricker för mycket eller använder andra droger.
Kampanjen går under namnet Spela roll! och målgrupp för årets vecka är politiker.

Alltför många barn växer upp i familjer där någon vuxen dricker för mycket. Ett fåtal av barnen nås av det stöd som kommunerna erbjuder. IOGT-NTOs Juniorförbund, Junis, skickar varje år ut en enkät till landets kommuner för att undersöka dels vad de erbjuder för stöd och dels hur många barn som nås av de stödgrupper kommunerna erbjuder. 2013 års undersökning visar att i de 236 kommuner som svarat på enkäten har endast 1,4 procent av de aktuella barnen nåtts av de stödgrupper kommunerna erbjuder, vilket är en sänkning med 0,2 procentenheter jämfört med 2012 års undersökning. Därför är årets budskap att politiker måste se till att förskola, skola och socialtjänst får rätt förutsättningar och kunskap för att kunna tidigt upptäcka och hjälpa barnen.

Checklista för kommunpolitiker

Inom ramen för kampanjen har en checklista för kommunpolitiker tagits fram, som sprids som vykort, via webb och i sociala medier:

□  Jag har vattenmärkt min profilbild med Spela roll!

□  Jag har delat minst ett budskap från Spela rolls Facebooksida

□  Jag har laddat ner och delat ut checklistan till minst 10 andra personer

□  Jag har besökt minst en stödgruppsverksamhet i min kommun

□  Jag har skrivit minst en debattartikel/insändare om barn som växer upp i en familj där någon vuxen dricker för mycket

□  Kommunen har lagt upp en banner till duspelarroll.se på sin webbplats

□  Kommunen har långsiktiga mål för barn som växer upp i familjer med missbruk

□  Kommunen avsätter, i sin ordinarie budget, medel till insatser för barn som växer upp i familjer med missbruk

□  Majoriteten av förskolorna och skolorna i min kommun har en policy för att identifiera barn som växer upp i en familj där någon vuxen dricker för mycket

□  Majoriteten av förskolorna och skolorna erbjuder vidareutbi­ldning för personalen för att bättre kunna identifiera barn som växer upp i en familj där någon vuxen dricker för mycket

Om kampanjen

Runt om i landet arrangeras aktiviteter under hela vecka 7 (10-16 februari) och en del av dem är listade i kalendariet på www.duspelarroll.se. Bakom årets kampanj står Barnhälsovården Stockholms läns landsting, Blå Bandet, CAN, Ersta Vändpunkten, Hela Människan, Länsnykterhetsförbundet Västra Götaland, NBV, Nätverket De Glömda Barnen Västra Götaland, Stockholms Läns Nykterhetsförbund, Trygga barnen och UNF.