Konsumtion av cannabis ojämnt fördelad

En tiondel av cannabisanvändarna i Sverige står för tre fjärdedelar av alla konsumtionstillfällen. Det framgår av en ny analys från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) som visar hur cannabisanvändningen fördelar sig inom den grupp som anger att de använder cannabis.

–Vi kunde konstatera att frekvensen av självrapporterad cannabiskonsumtion är skevt fördelad, säger Ulf Guttormsson, som är avdelningschef på CAN.

En liten del av användarna (12 procent) står för en stor del av användningen (72 procent av konsumtionstillfällena).

–Analysen är intressant eftersom det är den första skattningen av hur cannabiskonsumtionen fördelar sig mellan olika användargrupper i Sverige, säger Ulf Guttormsson.

Resultaten visar vidare att män, unga samt boende i storstadsregioner är överrepresenterade i antal konsumtionstillfällen.

–Eftersom resultaten bygger på en befolkningsundersökning, där storkonsumenter sannolikt är överrepresenterade i bortfallet, kan snedfördelningen av konsumtionen i själva verket vara ännu större, säger Ulf Guttormsson.

Läs publikationen här

Analysen i Kortfakta 03 baseras på undersökningen Vanor och konsekvenser som är en riksrepresentativ enkätstudie i den vuxna befolkningen (17–84 år) och som genomförs vart fjärde år av CAN. 9 800 personer svarade i den senaste insamlingen som genomfördes 2021. Frågeformulär och närmare beskrivning av metoden återfinns i CAN rapport 209.

Ulf Guttormsson
Avdelningschef

ulf.guttormsson@can.se

Mats Ramstedt
Forskningsansvarig

mats.ramstedt@can.se

CAN är ett nationellt kompetenscentrum som tar fram och sprider kunskap om alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar.

Vi följer konsumtions- och skadeutvecklingen genom undersökningar och forskning. Myndigheter och organisationer använder kunskap från CAN som underlag för beslut och insatser. Vi är en del av civilsamhället och i vår styrelse finns representanter för våra medlemsorganisationer. Där finns även olika myndigheter representerade.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning – www.can.se