Kraftig ökning av snusning bland flickor i åk 9

Det blir allt vanligare att ungdomar i åk 9 snusar. Relativt sett har den största ökningen skett bland flickorna där andelen snusare ökat från 1 till 7 % mellan 2016 och 2020. Detta framgår av den årliga rapporten Skolelevers drogvanor från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning).

Andelen pojkar som snusar har ökat från 9 till 16 % under samma period.

-Fler pojkar än flickor snusar, men relativt sett har den största ökningen skett bland flickorna, säger Ulf Guttormsson som är avdelningschef vid CAN och redaktör för rapporten.

Ungefär 4 av 10 niondeklassare har druckit alkohol under de senaste tolv månaderna.

Under 2000-talet har användningen av alkohol minskat bland eleverna i årskurs nio. Andelen som före 14 års ålder debuterat med alkohol, snus, cigaretter eller cannabis har under 2000-talet sjunkit dramatiskt från 63 till 18%.

Narkotika och icke-förskrivna narkotikaklassade läkemedel

Rapporten visar att det är vanligare att använda narkotika bland elever som bor i storstäderna.

Ända sedan mätningarna startade 1971 har könsskillnaderna för narkotikaerfarenhet varit förhållandevis små. Sedan 2015 har dock pojkarna legat på en något högre nivå. I årets undersökning var skillnaden mellan pojkar och flickor signifikant.

-Av niondeklassarna i hela landet är det 9% av pojkarna och 6% av flickorna som svarade att de någon gång använt narkotika. Den vanligaste narkotikasorten att ha använt är cannabis, säger Ulf Guttormsson.

Sedan två år mäts användningen av icke-förskrivna bensodiazepiner, opioider och centralstimulerande medel, det vill säga narkotikaklassade läkemedel.

-Den totala andelen som någon gång använt narkotikaklassade läkemedel utan läkares ordination ligger i år på 8 %. Om dessa adderas till de som använt narkotika närapå fördubblas andelen med narkotikaerfarenhet, säger Ulf Guttormsson.

Regionalt

I år belyses i rapporten regionala skillnader med hjälp av SKR:s kommungruppsindelning. Det finns i rapporten även uppgifter om användning av ANDTS utifrån län.

Länk till rapporten

Ytterligare bakgrundsinformation om undersökningen

Ulf Guttormsson, avdelningschef CAN, redaktör för rapporten

ulf.guttormsson@can.se

CAN  Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning  är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. Våra större återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Monitormätningarna och Vanor och konsekvenser. CAN grundades 1901. CAN är en del av civilsamhället med ca 50 medlemsorganisationer. Regeringen utser ordförande och ersättare. Övriga ledamöter utses av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE), Vetenskapsrådet, Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och av årsmötet.

Citat

-Fler pojkar än flickor snusar, men relativt sett har den största ökningen skett bland flickorna.
Ulf Guttormsson, avdelningschef vid CAN och redaktör för rapporten.