Musketörerna i Rågsved får CSAs hedersutmärkelse 2011

Vid en prisutdelning den 25 maj tilldelades Föreningen Musketörerna i Rågsved Centralförbundets för socialt arbete (CSA) hedersutmärkelse och en prissumma på 20 000 kronor. Föreningen Musketörerna bildades 2007 i Rågsved, en förort till Stockholm. Sedan dess erbjuder föreningen personlig vägledning och stöd för människor som missbrukar eller har missbrukat. Föreningen bedriver också ett förebyggande arbete och ger stöd för att myndigheter bättre ska kunna tillämpa ett brukarperspektiv i handläggningen. Syftet med föreningens verksamher är att människor i underläge ska få sina rättigheter tillgodosedda.

CSA:s motivering

EU-kommissionen har utsett 2011 till Europaåret för frivilligarbete och det är därför särskilt tillfredställande att konstatera att årets val föll på en förening där medlemmarna med sina egna erfarenheter som grund bedriver ett mycket framstående och uppskattat socialt frivilligarbete på gräsrotsnivå.

Föreningen har en väl genomtänkt verksamhetsidé sprungen ur medlemmarnas kollektiva erfarenheter. Genom en helhetssyn på individen vill man bryta utanförskap och stärka möjligheterna till ett värdigt och anständigt liv för en grupp som befinner sig i underläge. Musketörerna fyller en lucka i välfärdssamhället och utgör ett viktigt komplement till samhällets ordinarie hjälpsystem.

Priset går alltså till en enastående kollektiv insats i vår egen tid som visar exempel på en kraft och vilja att förändra på ett sätt där inget känns omöjligt. Vi hoppas att verksamheten fortsätter länge och kan stimulera många andra liknande initiativ.

Läs mer om föreningen på föreningens Facebook-sida
Läs mer om CSA på www.drogportalen.se/csa

Kontaktpersoner:
Hans Swärd, ordförande i CSA, 08-663 96 07 (kansliet)
Mia Sundelin, CAN, medlem i CSAs styrelse, 08-412 46 20.