Narkotika historiskt billigt

Flera narkotikasorter idag är historiskt billiga. Det visar en ny rapport från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) som beskriver gatupriser på narkotika med ett perspektiv på 35 år.

– 2023 kostade amfetamin omkring 200 kronor per gram, vilket är mindre en fjärdedel av prisnivån för 35 år sedan om man tar hänsyn till inflationen, säger Ulf Guttormsson, avdelningschef på CAN.

Heroinet har fallit lika kraftigt i pris. Även för hasch och kokain syns prisnedgångar i ett 35-årigt perspektiv, om än inte lika kraftiga.

Rapporten visar samtidigt att priserna nominellt legat på ungefär samma nivå under de senaste åren.

– Narkotikapriserna 2023 ligger på ungefär samma nivå 2019, trots att det under senare år har inträffat en rad händelser i omvärlden som hade kunnat medföra ökningar. Exempel på detta är pandemin med åtföljande rese- och transportrestriktioner, avlyssnad kommunikation mellan kriminella, allmän kostnadsökning till följd av ökad inflationstakt, samt en försämrad kronkurs. Beslagen av narkotika har dessutom varit omfattande samtidigt som konfliktnivåerna mellan kriminella nätverk varit exceptionella, säger Ulf Guttormsson.

CAN samlar även in priser på insmugglade cigaretter och alkoholdrycker. I årets rapport har omsättningen för dessa varor beräknats för första gången. För alkoholdrycker uppgick den till 0,7 miljarder och för cigaretter till 0,1 miljarder.

Rapporten Narkotikaprisutvecklingen i Sverige 1988–2023 bygger på information som CAN regelbundet samlar in från Sveriges samtliga 27 polisområden. Med gatupriser avses priser vid köp av mindre mängder i konsumentledet och med grossistpriser avses priser vid försäljning av större partier.

Ulf Guttormsson
Avdelningschef

ulf.guttormsson@can.se

CAN är ett nationellt kompetenscentrum som tar fram och sprider kunskap om alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar.

Vi följer konsumtions- och skadeutvecklingen genom undersökningar och forskning. Myndigheter och organisationer använder kunskap från CAN som underlag för beslut och insatser. Vi är en del av civilsamhället och i vår styrelse finns representanter för våra medlemsorganisationer. Där finns även olika myndigheter representerade.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning – www.can.se

Citat

– 2023 kostade amfetamin omkring 200 kronor per gram, vilket är mindre en fjärdedel av prisnivån för 35 år sedan om man tar hänsyn till inflationen.
Ulf Guttormsson, avdelningschef på CAN