Ny rapport: Spel om pengar bland unga minskar

Spel om pengar bland skolungdomar har minskat kraftigt sedan år 2000, visar en ny rapport från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning). Nedgången syns både bland pojkar och flickor i såväl årskurs 9 som i gymnasiets år 2. I årskurs 9 finns det en ökad sannolikhet att ha spelat om pengar bland elever som har blivit mobbade

År 2001 uppgav hälften av alla pojkar i nian att de spelat om pengar de senaste 30 dagarna, denna andel hade sjunkit till 14% år 2012. Nedgången har fortsatt även fram till 2018 men har stannat av något de senaste åren. Spelandet har också minskat markant bland flickorna i nian samt bland gymnasieleverna sedan 2004, då gymnasiet inkluderades i undersökningen.

– Trenden med ett minskat spelande om pengar har skett parallellt med att åldersgränser succesivt har införts på Svenska spels spel vilket sannolikt har haft en inverkan på ungas spelande. En annan möjlig förklaring till nedgången kan vara kravet på kreditkort för att spela på online-spel. säger Johan Svensson, utredare på CAN.

Rapporten visar också att det finns tydliga könsskillnader. Andelen pojkar som uppgett att de spelat om pengar de senaste 30 dagarna har varit mer än dubbelt så stor som andelen flickor under hela perioden. Skillnaderna är extra tydliga i gymnasiet. År 2018 var det drygt sju gånger så vanligt att spela om pengar bland pojkarna jämfört med flickorna (15% respektive 2%).

– Förutom att sannolikheten att spela om pengar är större bland pojkarna jämfört med flickorna visar rapporten på ett antal andra samband. Sannolikheten att ha spelat om pengar någon gång under det senaste året ökar exempelvis om eleven också är alkoholkonsument, berusningsdricker alkohol regelbundet eller har använt narkotika det senaste året. I årskurs 9 finns det också en ökad sannolikhet att ha spelat om pengar bland elever som har blivit mobbade. Sambanden visar alltså att spel om pengar hänger samman med andra typer av riskfaktorer, säger Martina Zetterqvist, medförfattare och utredare på CAN.

Fokusrapport 03
Spel om pengar bland unga

Kontakt
Rapportförfattaren Johan Svensson, utredare med forskningskompetens, 070-400 30 12, johan.svensson@can.se.

Om undersökningen
Data kommer från CAN:s riksrepresentativa skolundersökningar i årskurs 9 och gymnasiets år 2. Dessa genomförs via en pappersenkät som besvaras i klassrumsmiljö under skrivningsliknande former. I grova drag brukar 80–85 % procent av de framslumpade klasserna medverka och runt 85 % av eleverna i de medverkande klasserna närvarar vid undersökningstillfället. Undersökningen har genomförts sedan 1971 men frågor om spel om pengar har funnits med sedan 2000.

Om CAN:s fokusserie
Syftet med serien är att publicera kortare och mer fokuserade analyser relaterade till olika aspekter av droganvändning och, i det här fallet, spel om pengar. Fördjupningarna är i regel baserade på material som samlats in av CAN.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. Våra större återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Monitormätningarna och Vanor och konsekvenser. Vi genomför även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län. CAN är en ideell förening med medlemsorganisationer och med ombud i alla län. Läs mer om oss på can.se

CAN - Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning - är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. Våra större återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Monitormätningarna och Vanor och konsekvenser. Vi genomför även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län. CAN är en ideell organisation med medlemsorganisationer och med ombud i alla län. Läs mer om oss på can.se.