Pressinbjudan - Ny studie om droganvändning

Webbpresentation 24/3 kl 14.00

Fler än en tiondel av de som brukar cannabis gör det i stora mängder. Cannabis är också det vanligaste preparatet bland dem som använt narkotika. Det visar en ny rapport från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) som beskriver hur många som använder eller har beroendeproblem av alkohol, narkotika och tobak.

Erica Sundin är utredare på CAN och ansvarig för studien. De svarande har bland annat berättat om användande av cannabis.

– Det är en unik undersökning på så sätt att vi frågat om hur många gånger man har använt cannabis säger Erica Sundin.

Användningen av cannabis och övrig narkotika var vanligare bland män än bland kvinnor. Och det var vanligast förekommande i den yngsta åldersgruppen, 17–29 år.

– Studien visar också att 12 % av de som använt cannabis har använt det fler än 100 gånger, säger Erica Sundin.

Den totala andelen som under de senaste 12 månaderna hade använt narkotikaklassade preparat och/eller läkemedel uppgick år 2021 till cirka 8 %. Det är samma nivåer som i tidigare undersökningar.

Cannabis var det vanligast använda preparatet följt av icke-förskriven användning av smärtstillande läkemedel och sömn- /lugnande läkemedel.

Användning av övriga narkotikaklassade preparat (kokain, ecstacy, amfetamin, hallucinogener, opiater) var mindre vanlig. Totalt var det cirka 2 procent i befolkningen som hade använt något av dessa preparat.

Studien har utöver användning även tittat på beroendeproblem.

Omkring 2 procent av befolkningen uppfyllde kriteriet för att som minst ha milt substansbrukssyndrom enligt DSM-5, alltså beroende av narkotikaklassade preparat och/eller icke-förskrivna narkotikaklassade läkemedel, säger Erica Sundin.

Av rapporten framgår även följande jämfört med den senaste mätningen 2017:

•  Användningen och beroendet av cigaretter har minskat
  •  Beroendet av snus är oförändrat men användningen har ökat bland kvinnor
  •  Färre dricker alkohol men beroendeproblemen ligger på samma nivå som tidigare
  •  Användning av hormondopningsmedel är ovanligt och nivån är oförändrad sedan år 2017.

Rapporten är baserad på data från enkätundersökningen Vanor och konsekvenser som genomförts för tredje gången. Totalt har 36 844 personer deltagit i studien.

Webbpresentation

24/3 kl 14.00-14.30, se sändningen härHur stort är beroendet i befolkningen? - CAN

Användning och beroendeproblem av alkohol, narkotika och tobak En studie med fokus på år 2021 i Sverige

Läs rapporten här: https://www.can.se/publikationer/anvandning-och-beroendeproblem-av-alkohol-narkotika-och-tobak/

Erica Sundin, utredare CAN, erica.sundin@can.se , 072-371 43 32

CAN  Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning  är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. Våra större återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Monitormätningarna och Vanor och konsekvenser. CAN grundades 1901. CAN är en del av civilsamhället med ca 50 medlemsorganisationer. Regeringen utser ordförande. Övriga ledamöter utses av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE), Vetenskapsrådet, Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och av medlemsorganisationerna vid årsmötet.