• CAN/

Pressinbjudan: Vart femte barn – en uppmärksamhetsvecka om barn i familjer med missbruksproblem

Under vecka 7, med start Alla Hjärtans Dag den 14 februari, genomförs en nationell kampanj för att uppmärksamma barn och unga som lever i familjer med missbruksproblem. Kampanjen "Vart Femte Barn" vill visa att det är många som påverkas när vuxna dricker för mycket och att vi alla har ett ansvar när det gäller att uppmärksamma och ge stöd. En rad aktiviteter genomförs i Västernorrland.

Enligt en uppskattning från Statens folkhälsoinstitut lever 400 000 barn i Sverige med föräldrar som har en riskabel alkohol- eller narkotikakonsumtion. Det är vart femte barn. En del av de här barnen känner sig ensamma, oroar sig mycket och en del far illa.

- Med kampanjen vill vi öka kunskapen om att det är många barn som lever i familjer med missbruksproblem och att fler ska veta var man vänder sig för att få hjälp, säger Nicklas Kartengren vid Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, som tagit initiativ till kampanjen.

I Västernorrland genomförs aktiviteter i Sundsvall och Härnösand av Sundsvalls kommun, Studieförbundet NBV, Tjejjouren GAIA, Nätverket Vileda, Bilda med flera. Bland annat arrangeras föreläsningar, filmvisning och ”Öppet-hus” på Skeppet i Sundsvall, som är en kommunal verksamhet som erbjuder stödgrupper för barn och tonåringar.

- Samhället har en skyldighet att erbjuda hjälp, inte bara till den som dricker för mycket, utan även till personens barn. Ofta är det barnen som drabbas först men får hjälp sist när vuxna får missbruksproblem, säger Gun Barkander vid Studieförbundet NBV, som är en av de lokala arrangörerna.

Vid en pressträff den 14 februari presenteras aktiveteterna och kampanjen närmare. Medverkar gör Gun Barkander vid NBV, Kristina Renard-Hård, Skeppet och Nicklas Kartengren vid CAN.

Tid: Måndagen den 14 februari kl 13.00
Plats: Kommunhusets foajé, Sundsvall