Unga exponeras för alkoholreklam i sociala medier

Ny fokusrapport. Svensk och finsk marknadsföring av alkohol via sociala medier är tillgänglig för unga. Utformningen är i huvudsak icke-påträngande. Rapporten visar även att den förnyade lagstiftningen i Finland från år 2015 varit verksam. Skillnaderna jämfört med Sverige är små men tydliga.

I ett samarbete mellan Helsingfors Universitet (CEACG) och CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning), har marknadsföring av alkohol via sociala medier undersökts. Alkoholproducenters konton i sociala medier följdes under januari 2014, 2016 och 2017. Totalt ingår 38 finska varumärken och 52 svenska i studien.

Jämförelse av utvecklingen i Sverige respektive Finland visar att den ändrade lagstiftningen i Finland har haft viss betydelse för vad som publiceras på finska alkoholproducenternas konton.

Den 24/4 släpper CAN en fokusrapport på svenska som särskilt beskriver svenska förhållanden.

- Innehållet är dock genomgående tillgängligt för minderåriga vilket det inte skall vara enligt lagstiftningen. Dessutom är det här väldigt enkelt åtgärdat så man undrar varför företagen inte begränsat sidåtkomsten, säger Johan Svensson, utredare med forskningskompetens vid CAN och författare till fokusrapporten.

Studien visar också att Facebook är den vanligaste plattformen för marknadsföringen och att Youtube användes i överraskade lite utsträckning. Varken de svenska eller finländska alkoholproducenterna lyckades generera avsevärda mängder användarreaktioner, såsom gilla-markeringar, kommentarer eller delningar. Inläggen delades även mycket sparsamt av konsumenterna.

- Att reglera marknadsföring på sociala medier är svårt endast med nationell lagstiftning, eftersom de flesta aktörer arbetar globalt och den tekniska utformningen av plattformarna utvecklas och ändras i snabb takt. För tillsynen är det är en utmaning att övervaka innehåll på sociala medier. Producenterna blir i snabb takt skickligare på att använda tekniken till dess fulla marknadsföringspotential, menar Johan Svensson.

-----------------

Läs fokusrapporten (på svenska): här i länken

Läs studien (på engelska): Alcohol marketing on social media sites in Finland and Sweden. A comparative audit study of brands’ presence and content, and the impact of a legislative change, i sin helhet i länken.

Författare till studien är: Emmi Kauppila, Mikaela Lindeman, Johan Svensson, Anu Katainen och Matilda Hellman

För ytterligare information, kontakta: Johan Svensson, 070 – 400 30 12

Webbsändning
Presentationen webbsänds via facebook kl 8.00 den 24/4 på www.facebook.com/1901can

Om studien
Studien undersöker sociala medieprofiler som uppehålls av 38 finska alkoholvarumärken och 52 svenska. Samtliga inlägg på producenternas konton på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube under januari 2014, 2016 och 2017 har samlats in och analyserats. Totalt har 2740 inlägg analyserats: 1 536 från Finland och 1 204 från Sverige.

Om den finska lagstiftningen
Den förnyade finska alkohollagstiftningen trädde i kraft 2015. Lagen begränsade bruket av konsumentproducerat innehåll i marknadsföringssyfte, samt spel, tävlingar och lotterier med samma syften. En liknande begränsning har föreslagit i Sverige, i utredningen: Marknadsföring av alkohol i sociala medier m.m. (SOU 2017:113).

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är ett nationellt kompetenscentrum som arbetar för minskade skador av alkohol och andra droger i samhället. Det gör vi genom att följa konsumtions- och skadeutvecklingen och genom kunskapshöjande insatser. Våra större återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Monitormätningarna och Vanor och konsekvenser. CAN grundades 1901. CAN är en ideell förening med 47 medlemsorganisationer. Regeringen utser ordförande och ersättare. Övriga ledamöter utses av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE), Vetenskapsrådet, Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och årsmötet. CAN tar inte ställning i alkohol- och narkotikapolitiska frågor.