Kvartalsrapport juli - september 2014

Minskad försäljning i Sverige, medan övriga marknader fortsätter att utvecklas positivt

Tredje kvartalet

• Volymen minskade med 8,9 % i det tredje kvartalet, förklarat av svag försäljning på den svenska marknaden
  • Nettoomsättningen minskade med 2,7 % till 415,9 Mkr (427,6). Justerat för förändrade valutakurser uppgick minskningen till 6,1 %
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 18,6 Mkr (25,3), en minskning som förklaras av den negativa försäljningsutveckligen i Sverige.
  • Den minskade försäljningen kompenserades något av fortsatt positiv utveckling främst i Danmark och Norge

Första nio månaderna

• Volymen var stabil under de första nio månaderna med en marginell minskning på 0,5 %. Den internationella försäljningen utvecklades positivt med stark tillväxt framförallt i Danmark. Exkluderat Sverige, där försäljningen varit svag, ökade volymen med 5,2 %
  • Nettoomsättningen ökade med 2,3 % till 1 320,5 Mkr (1 290,9). Justerat för förändrade valutakurser var omsättningen oförändrad
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 47,9 Mkr (71,3), en minskning som i huvudsak förklaras av ökade kostnader för inköpta varor, främst drivet av valutakursrörelser, samt minskad försäljning i Sverige

VD-kommentar

”Det är glädjande att se att bruttomarginalen utvecklas positivt, främst beroende på starkt tillväxt på de marknader där lönsamheten är god samt till viss del genomförda prisökningar. Vårt fokus är nu att stärka erbjudandet i Sverige samt se över behovet av ytterligare prisökningar.”, säger Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef på Candyking.

Informationen lämnades för offentliggörande den 28 november 2014, kl. 08.00.

För mer information, vänligen kontakta:

Candyking grundades 1984 och är den ledande aktören inom lösviktsgodis i Norden, Storbritannien och Irland samt har verksamhet i Polen. Candyking som idag finns på fler än 10 000 försäljningsställen erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter, inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen, Premiyum och Candyking Favourites. Candyking är även den ledande lösviktsaktören inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrot’s. Bolaget hade cirka 1 000 medarbetare och omsatte cirka 1,8 miljarder kronor 2013. Mer information finns tillgänglig på www.candyking.com.