• Careium/

Careium stärker Supply Chain och IT-organisationen genom rekrytering och omorganisation som också innebär förändringar inom koncernledningen.

Oskar Hägglund, nuvarande IT-chef på Attendo, tillträder som ny CIO för Careium efter årsskiftet. Han har genom sin långa karriär i verksamheter som Connecta, SJ och Attendo omfattande erfarenhet av hela IT spektrumet, processer och initiativ med ett IT-ansvar för upp till 16 000 anställda. Oskar har även bred erfarenhet av att leda arbetet avseende strategi, infrastruktur, drift, konsolidering av förvärv och har under 10 års tid haft ledande befattningar inom IT.

”Jag är otroligt glad att Oskar med sitt goda ledarskap, erfarenhet och kompetens i rollen, ansluter till oss på Carieum som CIO. Oskars förståelse för vår sektor, dokumenterat starkt ledarskap samt djup förståelse för affärsnära IT är viktiga pusselbitar. De möjliggör att vi som IT-tung verksamhet har fullt fokus på att driva funktionen med kraft och möjliggöra en starkare affär till nytta för hundratusentals seniorer och kunder” säger Christian Walén, VD Careium.

”Jag är mycket glad över att få bli en del av Careium och ser fram emot att fortsätta utveckla företagets konkurrenskraft, erbjudande och IT-förmågor genom trygga och nöjda kunder ”, säger Oskar Hägglund, blivande CIO för Careium.

Ulrik Nilsson, som sedan avknoppningen från Doro har haft rollen som Careiums COO, med ansvar för både IT och Supply Chain kommer efter årsskiftet att tillträda rollen som Chief Supply Chain Officer (CSCO). Ulrik kommer nu att arbeta dedikerat med Supply Chain, där han har lång och gedigen erfarenhet.

”Ulrik, med sin enorma kompetens och genomförandekraft kommer att ta det fulla ansvaret för vår strategiska Supply Chain-funktion. Hög kompetens och fullt fokus är helt centralt för oss som producerande bolag med en påtagligt ökande produktförsäljning. Ulriks nya roll och renodlade fokus möjliggör nya gränssnitt och mer flexibel arbetsmodell mellan Supply Chain, våra utvecklingsavdelningar och produktionspartners. Redan nu ser vi effekterna av Ulriks arbete med nya projekt, kostnadsreduktioner och stärkt samverkan internt och externt kring produktionskedjan”, fortsätter Christian Walén.

”Med en renodlad Supply Chain kommer vi tillsammans med vår R&D driva en ökad kostnadseffektivitet och hållbarhet i hela produktions- och leveranskedjan, ytterligare stärka vår ledande position samt bidra till bolagets tillväxt och utveckling”, säger Ulrik Nilsson, blivande CSCO för Careium.

Både Oskar Hägglund och Ulrik Nilsson kommer att ingå i Careiums koncernledning och rapporterar till VD. De tillträder sina roller den 8 januari 2024.