Glutenfri hälsotrend når ölvärlden

Glutenintoleransen ökar i Sverige. Samtidigt har det blivit trendigt att välja bort gluten av andra hälsoskäl än rent medicinska vilket resulterat i att intresset för glutenfria produkter är större än någonsin. Trenden har även nått ölvärlden och förra året steg försäljningen av glutenfri öl med 80 procent, en utveckling som leds av storsäljaren Estrella Damm-Daura.

Sverige har bland de högsta frekvenserna av glutenintolerans i världen och allt fler insjuknar även i vuxen ålder. De senaste åren har det också blivit trendigt att välja bort gluten av andra skäl än medicinska. Vissa håller sig till en glutenfri kost för att gå ner i vikt, andra för att minska besvären med en uppblåst mage.

Idag finns det sex olika sorters glutenfria öl på Systembolaget och försäljningen ökade med 80 procent under förra året. Carlsberg Sverige är den leverantör som säljer mest öl i segmentet och står för mer än hälften av volymen. Den starkaste tillväxten kommer från Estrella Damm-Daura som bara i augusti ökade med 25 procent jämfört med samma period förra året. Även efterfrågan på andra glutenfria produkter stiger kraftigt i Sverige, det visar siffror från branschorganisationen Livsmedelsföretagen*. Försäljningen av glutenfria livsmedel har ökat med 20 procent de senaste fyra åren.

– Idag är det inte bara glutenintoleranta som efterfrågar glutenfria alternativ. Vi märker tydligt av den rådande hälsotrenden att välja bort gluten, vilket visar sig i ett kraftigt ökande intresse för våra glutenfria öl, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Produkter som har mindre än 20 ppm (parts per million) gluten får märkas med ”glutenfri”. Carlsberg Sverige distribuerar idag två glutenfria öl, Estrella Damm-Daura, som finns i Systembolagets ordinarie sortiment, samt Saxon Glutenfri, som finns i beställningssortimentet. Estrella Damm-Daura har vunnit flera utmärkelser, bland annat priset för Europas bästa glutenfria lageröl i World beer awards 2011 och nu senast Superior taste award i den internationella tävlingen International Taste & Quality Institute 2013.

• Estrella Damm-Daura: En lager med ljust gyllengul färg. Smaken är maltig med toner av citrus, honung, örter och ljust bröd. Serveras med fördel ordentligt kall. Finns på Systembolaget och kostar 14,90 kr.
  • Saxon Glutenfri: Ett ljust gyllene lageröl med doft av apelsin, örter och honung. Smaken är fruktig och har toner av honung och apelsin. Finns på Systembolaget och kostar 13,90 kr.

För mer information, kontakta gärna:
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se