Öl lyfter havets svarta guld

På måndag den 23 september startar hummersäsongen i Sverige. Enligt traditionella recept kokas hummern i mörk lager för att frambringa en mustig smak och avnjuts sedan gärna med en ljusare ölsort för att balansera sältan och lyfta smakerna från skaldjuret.

Hummerpremiären är en lika stor högtid på västkusten som älgjakten är i norr och traditionerna är starka. Att kombinera öl och hummer är en av dessa. Enligt klassiska recept tillsätts Falcon Bayerskt i kokvattnet, de rostade tonerna tillsammans med dillfrön ger en mustig och fyllig smak.

Att välja måltidsdryck till hummern kan vara svårt, men det finns många bra alternativ beroende på hur hummern tillagas och vilka tillbehör som serveras till. En kokad hummer utan smakrika tillbehör gör sig bra med Falcon Bayerskt på bordet och tillsammans med klassiska tillbehör som aioli eller majonnäs, citron och bröd passar den spanska Estrella Inedit utmärkt.

– Öl är ett utmärkt alternativ till skaldjur överlag. Skaldjurets sälta dämpar ölets beska och lyfter fram ölets aromer. Hummern är delikat i sig själv och mild i sin smakkaraktär, det viktiga är därför att få balans genom en dryck som inte tar överhand utan istället låter hummern ta plats, säger Anna Wallner, dryckesutbildare på Carlsberg Sverige.

Estrella Inedit är katalanska och betyder ”något som aldrig förr blivit gjort”. Den har en mild arombredd och är framtagen som måltidsdryck i samarbete med den världsberömda restaurangen El Bulli. Ölet är efterjäst i den vackra flaskan och något molnig vilket ger drycken ytterligare karaktär.

– Estrella Inedit är ett spännande och roligt öl som passar utmärkt för att fira årets hummerpremiär. Det har en frisk smak med inslag av vete, blommor och citrus och är tappat på stor flaska. Perfekt för festliga tillfällen och att dela på, fortsätter Anna Wallner.

Hummersäsongen
Den svenska hummerpremiären infaller årligen den första måndagen efter den 20 september, klockan 07:00. I år startar hummerfisket den 23 september. Fisket sker i Skagerrak, Kattegatt och Östersjön och pågår fram till sista april 2014 då hummern åter är fredad enligt Fiskeriverkets föreskrifter.

En hummer väger normalt ungefär 300 gram men kan väga upp till fem kilo och vara 50 år gammal. Hummern har avnjutits som delikatess sedan 1600-talet och är mycket god naturell efter kokning men kan även gratineras, grillas och användas som smakhöjare och/eller i soppor.

Så här kokar du svensk hummer;

1. Koka upp rikligt med vatten i en stor kastrull
  2. Häll i salt, socker och dill samt Falcon Bayerskt 2,8 % (5 dl per 10 liter vatten)
  3. Bind klorna med ståltråd eller starkt gummiband
  4. Sätt en kniv bakom huvudet och skär igenom så dör hummern med detsamma
  5. Stoppa ner hummern i kastrullen och lägg på locket
  6. Koka 5-10 min
  7. Låt hummern svalna i spadet och kyl sedan ner
  8. Dela hummern i mitten, ta bort matsäck samt tarmar och servera

Klassiska tillbehör till svensk hummer;

• Rostat bröd
  • Majonnäs eller aioli
  • Citron
  • Dill eller dillfrö
  • Ljust öl med måttlig beska

Falcon Bayerskt har sitt ursprung i Tyskland och den tid då alla lageröl var mörka. Rostad malt ger ölet en mustig kopparfärg, extra karaktär och fyllig smak och den avvägda humlemängden ger en mild beska. I smaken finner man välgräddat hårt bröd, halm och müsli med en uppstramande bitterhet och lång eftersmak av halm och beska. Falcon Bayerskt 2,8 % finns att köpa i matbutiker, cirkapris 6,70 kronor plus pant.

Estrella Inedit är framtagen tillsammans med teamet bakom den världsberömda spanska restaurangen El Bulli för att passa alla ljuvliga smakerna som kommer från världens bästa kök. Ölet är något molnig med fruktig och blommig doft med antydan till jäst och söta kryddor som dröjer sig kvar. Estrella Inedit har en krämig men fräsch yta, mjuk kropp och varsamma bubblor och smak av koriander, apelsinskal och toner av lakrits. Estrella Inedit finns på Systembolaget och kostar 59 kronor.

E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se

För högupplösta bilder: